Regionen taper terreng i luften 

Regionen taper terreng i luften 

Lufttrafikken til utlandet fra de fire største byene i Norge, har tatt vidt forskjellige retninger de siste årene. Bergen og Oslo har tatt av - Stavanger og Trondheim står ikke engang stand by.
19.februar 2020 Av Ståle Frafjord

Flesland og Gardermoen har stukket av med brorparten av de nye direkterutene og mesteparten av trafikkveksten. Gjennom insentivordninger fra Avinor har Bergen og Oslo mottatt mer enn dobbelt så mye økonomisk støtte som alle andre flyplasser i Norge til sammen, og Bergen har nærmest parkert Stavanger på alle statistikker. Årsaken er ifølge Avinor at flyselskapene opplever Bergen som et langt mer interessant turistmål enn Stavanger-regionen. Det argumentet kjøper ikke reiselivet. 

LES OGSÅ: Elisabeth Saupstad i Region Stavanger mener det er en bevisst strategi

 

I løpet av de siste seks årene har Avinor brukt flere hundre millioner kroner på økonomiske støtteordninger til nye direkte flyruter fra norske byer til utlandet. Om lag 70 prosent av midlene er brukt til ruter Oslo og Bergen.  Stavanger lufthavn, Sola er blant alle de andre flyplassene som er avspist med smuler sammenliknet med Oslo og Bergen.  
Årsaken til den store forskjellen mellom de to vestlandsbyene Bergen og Stavanger er
 ifølge Avinor at Bergen er et langt mer populært reisemål for turister enn Stavanger-regionen.  

Ferske tall fra reiselivsnæringen viser imidlertid at ingen region hadde større vekst i ferie- og fritidsovernattinger enn Stavanger-regionen i fjor.   Også cruiseoperatørene har de siste årene økt sin interesse for Stavanger. 129 000 flere passasjerer ankom byen med cruisebåt i 2019 sammenliknet med 2018. Men den økte turistinteressen har ikke fått konsekvenser for flytilbudet. 

Styrke konkurransekraft 

I eierskapsmeldingen for Avinor som ble lagt frem for Stortinget våren 2017 heter det «at Avinor arbeider for å utvikle «rutetilbodet til utlandet frå fleire lufthamner enn Oslo lufthamn. Avinor meiner at det er viktig med direkteruter til utlandet for å styrkje konkurransekrafta i Noreg og regionane».  

Et av støttetiltakene Avinor bidrar med er såkalt oppstartstøtte. I løpet av de siste tre årene har denne støtten vært på totalt 40,67 millioner kroner.  31 av disse millionene – eller 76 prosent - har gått til flyruter fra Oslo og Bergen. I løpet av denne perioden har totalt 32 ruter til og fra Bergen vært finansiert med hjelp av oppstartstøtte, det er langt flere enn hva Stavanger, Trondheim, Tromsø, Bodø, Kristiansand, Ålesund og Molde har fått til sammen. 

 

Viktig 
Rosenkilden har samlet inn og gjennomgått tall som viser hvordan Avinor har fordelt støtten som er gitt i forbindelse med nye utenlandsruter fra norske flyplasser. Disse insentivordningene har man hatt i mange år, og de består både dels av oppstartstøtte til nye ruter, dels bonus for passasjervekst, og dels markedsføringsstøtte. Den totale støtten var perioden 2014-2018 hele 330 millioner kroner. 
Markedsføringsstøtten utgjør den desidert største posten. Mens støtten i forbindelse med nye utenlandsruter totalt 
var på 79 millioner kroner i 2018, utgjorde markedsføringsstøtten hele 52 millioner – eller 66 prosent  av dette beløpet. 

 

70/30 

Rosenkilden har bedt Avinor om et samlet tall for hvor stor andel av markedsføringsmidlene som de senere årene har tilfalt Oslo og Bergen, men har kun fått tallene for 2018.  De viser at Oslo og Bergen ble tildelt 66 prosent av disse midlene. Legger man til oppstartstøtten blir fordelingen mellom Oslo/Bergen og resten av flyplassene 70/30 målt i prosent.  

Fordelingen av støttemidlene vil også ha en selvforsterkende effekt både i forhold til attraktivitet, konkurranse og pris, og viser også igjen passasjertallene. I perioden 2015-2019  har passasjertrafikken utenlands økt med 24 prosent i Oslo og 15 prosent i Bergen. Stavanger har hatt en nedgang på 16 prosent og Trondheim en nedgang på fem prosent. 
I samme periode har Bergen økt antall utenlandsruter med 24 prosent og Oslo fire prosent, mens Stavanger har opplevd en nedgang på 17 prosent og Trondheim 25 prosent. 


LES OGSÅ: Elisabeth Saupstad i Region Stavanger mener det er en bevisst strategi

 

Lite interessant 
Forklaringen på denne store forskjellen mellom lufthavnene både i forhold til støtteordninger, passasjertall og nye ruter, er at Stavanger-regionen er mindre interessant for turister, sier kommunikasjonsrådgiver i Avinor, Nora Hoberg Prestaasen. 
– Hovedårsaken som forklarer forskjellen i utviklingen mellom Bergen lufthavn og Stavanger lufthavn er knyttet til innkommende turisme. Bergen er et mer populært reisemål for turister enn Stavanger. For å løfte Stavanger lufthavn er det arbeid med innkommende turisme som er den viktigste faktoren for å forbedre rutetilbudet. Å forbedre populariteten til Stavanger-regionen hos internasjonale turister er en oppgave som krever langsiktighet og investeringer, sier
Prestaasen. 
 

Ingen nedprioritering 
Hun viser til at Avinors publiserte insentivprogram gjelder for alle Avinors lufthavner.  
– Som en del av insentivprogrammet ligger muligheten for flyselskapene til å søke om markedsstøtte til oppstart av nye ruter.
 Markedsinvesteringene er knyttet opp mot de nye rutene som flyselskapet har valgt å starte fra en av Avinor sine lufthavner. Investeringen skjer i henhold til avtalt markedsføringsplan for den konkrete investeringen. Avinor har brukt mye krefter på å overbevise ulike flyselskaper om å starte ruter til Stavanger lufthavn, men selskapene har i mange tilfeller valgt å starte ruter til andre destinasjoner i stedet. Når flyselskapet vurderer Stavanger, så må de gjøre en vurdering opp mot det totalmarkedet selskapet opererer i. Dette er i de fleste tilfeller i hele Europa, og da vil det mest lukrative markedet bli valgt.  
 
Godt samarbeid 
Prestaasen sier at Avinor ikke nedprioriterer Stavanger lufthavn i arbeidet med trafikkutvikling.  
– Avinor har et godt samarbeid med regionale og nasjonale aktører rundt utviklingen av rutetilbudet ved Stavanger lufthavn. Til slutt er det flyselskapet som avgjør hvor de velger å opprette sine ruter basert på deres egne vurderinger. Tilbakemeldingene
 fra flyselskapene er at de vurderer Stavanger lufthavn som svak på innkommende turisme. Men pilene ser ut til å peke i riktig retning for Stavanger i 2020. Nye ruter kommer inn og det blir økt frekvens på eksisterende ruter. For å nevne noe vil Norwegian øke med flere frekvenser til London og ny rute til Billund, airBaltic øker kapasiteten til sin hub i Riga. 
For noen år tilbake hadde Stavanger lufthavn,
 Sola det beste utenlands rutetilbudet i landet etter Oslo. I dag har regionen totalt 30 direkte ruter til utlandet fordel på helårs- og sesongruter. Bergen har 47 og Oslo 114, viser tall fra Avinor.

 

Må stå samlet
Regionen må stå samlet dersom man skal lykkes
 i arbeidet med flere direkte utenlandsruter til og fra Sola.  Det sier lufthavndirektør ved Stavanger lufthavn, Sola, Anette Sigmundstad. 

Vi jobber beinhardt hver dag for at flyselskapene skal velge oss ut fra de behovene regionen har. Derfor er også samarbeidet i regionen så viktig. Men skal man lykkes med å få nye ruter eller beholde de rutene regionen har behov for, må man fylle opp setene med turister. På dette området står regionen svakt i forhold til Bergen, sier Sigmundstad. 

– Hvorfor er Bergens-området som turistdestinasjon mer interessant for flyselskapene enn Stavanger-regionen? 

– De har stokket beina sine på en helt annen måte enn det vi har klart. Selv Preikestolen makter de å selge inn fra Bergen. Det flyselskapene opplever når de kommer til Bergen er en samlet region som viser frem en turistdestinasjon de tror på. I det arbeidet har vi som region ikke lykkes, og dette er ikke et arbeid Avinor klarer alene. Bergen-regionen har klart å selge seg som en helhetlig turistdestinasjon og gjort det lenge. Det har ikke vi. I Bergen har også kommunene og fylkeskommunene vært aktive og bidratt i ulike ruteutviklingsfond. Bergen har også arbeidet tett opp mot Fjord Norge. Det har også mye å si i forhold til flytilbudet og det samarbeidet en får til der. Når det er sagt opplever jeg at det er et annet trøkk her i regionen omkring dette nå, men vi har sovet litt for lenge i timen.  

Noe positivt 

Avinor lokalt opplever at flyselskapene er fornøyd med forretningssegmentet, men har langt mindre tror på den innkomne turistdelen en direkterute er avhengig av. Men det er noe positivt å spore. Nylig ble det kjent at Norwegian oppretter en direkterute fra Sola til København, og Avinor på Sola forventer for 2020 en positiv passasjerutvikling i utenlandstrafikken på mellom tre og fem prosent.  
Trenden viser en økning i antall fritidsreisende og en vekst innenfor venner/familiesegmentet.  

– Det ligger an til en vekst i seteantall på ti prosent for 2020, men det som blir viktig nå er å vise flyselskapene at vi klarer å fylle de setene. Det er fyllingsgraden av flyet og muligheten for inntjening som blir utslagsgivende. 

 

Må ta ansvaret selv 

– Opplever du at Avinor sentralt satser mer på noen flyplasser på bekostning av andre? 

– Oslo er hovedflyplassen i Norge og her er det gjort enorme investeringer i forhold til terminaler og utbygging. Det skaper i seg selv internasjonal interesse. Men det har alltid blitt jobbet med å få direkte ruter til vår region. Jeg har aldri opplevd at Bergen er prioritert fremfor Stavanger. Når tallene er som de er, må vi som region ta ansvaret selv. Til syvende og sist er det flyselskapene som bestemmer om de vil ta risikoen med en ny rute. Det er de som bestemmer. Dette har også en selvforsterkende effekt. Dersom vi viser at vi klarer å fylle de ti prosentene i form av ekstra seter i 2020, vil det generere større interesse blant andre flyselskap. Det er noe av det som skjer når Norwegian nå satser med en rute fra Stavanger til København. 

 

Konkurranse 

Økt konkurranse, gir som regel også rimeligere priser og dermed økt belegg. I fjor startet eksempelvis SAS en direkterute til Milano med avgang hver lørdag i skolens sommerferie. Ruten er opprettholdt i år, men til tross for kortere reisetid har det prismessig stort sett vært rimeligere å fly til Milano via Oslo eller København.  

– Dersom en slik rute fylles opp med passasjerer til og fra Stavanger, er det en større mulighet for at også et annet selskap ser strekningen som interessant. Da vil man også få en konkurranse på pris.   

– Hvor mye betyr insentivordninger i form av oppstartstøtte og markedsføringsmidler for flyselskapene når man vurderer en ny rute? 

– Det er vanskelig for meg å si, men beløpene er jo små i forhold til hva et selskap risikerer når man satser på en ny rute. Det er kanskje ikke kronene i seg selv som betyr mest, men muligheten for å kunne profilere seg gjennom alle kampanjer rundt dette. Men selskapene får de samme insentivtilbudene her som de gjør eksempelvis i Bergen. 

 

Den totale pakken 

– Hvilke tilbakemeldinger får dere fra flyselskapene når ruter dere har jobbet med ikke blir realisert eller i stedet opprettes andre steder? 

– Gjennomgående er tilbakemeldingene fra flyselskapene at regionen er for svak på turisme. 

– Hva legger man i for svak? 

–Det handler – slik jeg oppfatter det – om den totale pakken. Når en turist lander på Sola, lurer han eller hun på hvordan man skal komme seg til Preikestolen. Da blir man fortalt at man kan ta buss inn til Stavanger, og eventuelt ta en båt derfra. Det blir for tungvint og lite skreddersydd. Man må kunne sitte hjemme og plukke en pakke, og når man ankommer lufthavnen må det være noen der som står klar til å hjelpe deg. Men jeg opplever et bedre klima for samarbeid nå enn tidligere, og det er svært positivt.

LES OGSÅ: Elisabeth Saupstad i Region Stavanger mener det er en bevisst strategi

Andre liknende nyheter

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

– En bevisst strategi 

Reiselivsdirektør i Region Stavanger, Elisabeth Saupstad, kjøper ikke argumentet fra Avinor om at regionen er ukjent og uinteressant som reiselivsmål…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner