– Det er hardt og flaut å tenke at jeg ikke vil være homo. Jeg burde bare embrace det, men så vipper jeg tilbake og ønsker meg et heteroliv, sier Panelet-profilen Vegard Harm til VG (abonnement).

Harm forteller til avisa at han fortsatt jobber med å si at han er homofil, og at han må nedkjempe den indre homofoben i seg.

Les mer: Kongehuset får sitt første homoseksuelle ekteskap

Kom ut på kjendisfest

Det var på hans første kjendisfest hos blogger Linnéa Myhre, etter han flyttet til Oslo han skulle komme ut av skapet. Men ingen i familien fikk vite noe før Morten Hegseth stilte han sprøsmålet: «Gutter eller jenter?», under intervjuet til spalten «70 spørsmål» som går på VGTV.

– Da svarte jeg «gutter». Jeg følte det var en call from God at spørsmålet kom akkurat da vi gikk forbi soveromsdøren til mamma. Hun hadde hatt nattevakt og lå våken og hørte alt. Det var kommet til et tidspunkt der jeg ikke kunne vente lenger. Jeg visste jo at jeg aldri kom til å få meg noen jentekjæreste.

Fikk 100.000 for Snapchat-video

Vegard Harm ble kjendis for rundt seks år siden da han lagde sin første Vine-video. Det tok helt av på sosiale medier, noe som førte til at Vegvesenet betalte Harm 100.000 kroner for en Snapchat-video.

I november 2017 startet Statens vegvesen en kampanje på Snapchat kalt «Ungdom og fart», der VGTV-profilen Vegard Harm stilte opp i kortfilmen som ble lagt ut på bilde- og videodelingstjenesten.

Ifølge mediebarometeret har sosiale medier gått forbi dagspressen som reklamekanal.

– Disse to kanalene har ligget meget tett opp mot hverandre i hele år, men sosiale medier har spist seg innpå. Det kan jo tolkes som en endring over tid som man kan anta vil fortsette videre i 2018. Prognoser fra de større mediebyråene viser også dette, sier daglig leder i Mediebyråforeningen, Merete Mandt Larsen, til dn.no.

Les mer: Vegvesenet betalte 100.000 for Snapchat-video med VGTV-stjerne