Rederiet NTS er blant de største aktørene innen fisketransport, brønnbåter og service langs kysten av Nord-Norge. Nå kjøper de seg stort opp i havbruksnæringa og tar over Midt-Norsk Havbruk AS.
- Overtakelsen styrker lokalt eierskap i NTS og etablerer samtidig et konkurransekraftig, fullintegrert havbrukskonsern med vekstambisjoner i eksisterende og nye markeder, melder selskapene i en pressemelding.
Gigant
Begge selskapene er hjemmehørende i Namdal. NTS er deleid av Torghatten gjennom Trønderbilene AS. Nord-Norges største selskap eier dermed ikke bare ferger, busser og fly - men er nå også tungt inne i havbruksnæringa.
Eierne i MNH får en tredels eierskap i NTS ASA, og dermed fortsatt delvis kontroll over selskapet. Det priser MNH til om lag 1,43 milliarder kroner.
- Det sammenslåtte selskapet har ambisjon om videre utvikling og vekst langs Norskekysten og i nye markeder.
NTS kjøpte seg opp i Norsk Fisketransport AS i 2008, og har bygget opp en stor flåte av fartøy som leverer til havbruksnæringen fra Trøndelag til Finnmark.
- Gode resultater
Oppdrettsselskapet MNH har ti ordinære lakseoppdrettskonsesjoner, to FOU-konsesjoner og forventer i 2017 en produksjon på 15.000 tonn. MNH har kontroll på hele verdikjeden for laks gjennom eierskap i settefisk- og rensefiskproduksjon, videreforedling og salg. Nå kontrollerer de også fartøyene.
Administrerende direktør Harry Bøe i NTS ser store synergier og framtidige utviklingsmuligheter i et helintegrert havbrukskonsern.
– MNH og NTS har gjennom år levert gode resultater. Vi skal fortsatt utvikle suksessoppskriftene og gjøre mer av det de enkelte selskapene er gode på hver for seg. Samtidig får det nye, integrerte selskapet en unik kompetansebase som vil gi nye løsninger som effektiviserer verdikjeden og redusere de biologiske kostnadene i bransjen, sier Bøe.