Fordeler man pengene i NTP per innbygger i de ulike fylkene, havner Finnmark på en desidert sisteplass.
På fiskemottaket på Veidnesklubben ønsker de å fortsette å vokse. Det vil bli tøffere uten en ny fiskerihavn og utbedret molo, sier fiskemottakets daglige leder Svein Lyder.
I regjeringens Nasjonal Transportplan som ble lagt fram sist uke, er det ikke øremerket bevilgninger til fiskerihavner i Finnmark før år 2024, noe Lyder er kritisk til.
Nytt liv til bygda
– Vi er ganske enkelt glemt. Vi får tilbakemeldinger på at vi gjør en god jobb, men vi ser ikke det i form av tildelinger og hjelp, sier Lyder.
Mottaket han leder har gitt nytt liv til en bygd der næringslivet lå for døden, med bare to aktive fiskebåter igjen.
Bedriften har investert 30 millioner i nytt fiskemottak, og nå har bygda 28 båter som leverer på Veidnesklubben.
Lyder ser for seg en like eventyrlig vekst videre, men det kan bli vanskelig uten nødvendige utbedringer.
I Nasjonal transportplan ligger det ingen nye fiskerihavnprosjekt i Finnmark før etter 2024. Deretter er det kun ferdigstillelse av havnene i Båtsfjord og Mehamn.
Får fire ganger mer i Buskerud
– Man gråter nesten når man er nødt å betale skatt. Man jobber hardt og bruker pengene på å utvikle samfunnet vi bor i, men så går midlene til Oslo-gryta og andre sentrale strøk, sier Lyder.
En finnmarking får minst igjen for sine skattepenger i Nasjonal transportplan for 2018 til 2029.
Tall fra regjeringen.no viser at Finnmark er tildelt 2,78 milliarder, noe som tilsvarer litt over 36000 kroner per innbygger i perioden.
En innbygger i Buskerud vil for eksempel få fire ganger mer for sine skattepenger i Nasjonal transportplan.
Mener regnestykket er feil
EØS- og EU-minister Frank Bakke-Jensen sier til NRK at det er feil å dele opp regnestykket i fylker.
Han peker på de 1,6 milliardene som skal brukes på nye E6 over Kvænangsfjellet i Troms.
Samtidig vil det bli brukt 1,3 milliarder på RV 94 Skaidi-Hammerfest som utbedringstrekning.
Dette er penger som ikke er tatt med i Nasjonal transportplan, sier Bakke-Jensen til NRK.