Hopp til innhold

Kystvaktskipet KV Farm hjalp storebror ut av knipa

I sterk vind, med en kranglete sidepropell, tok MS Kong Harald-kapteinen ingen sjanse i Kirkenes. Da var kystvakta god å ha i nærheten.

Det er ikke alltid størrelsen det kommer an på...

Av og til er det lille ekstra mer enn godt nok. Det var det da KV Farm slepte MS Kong Harald ut fra kai i Kirkenes fredag ettermiddag. KV Farm er 47 meter lang og ti meter bred. MS Kong Harald er 122 meter lang og 19 meter bred.

Foto: KV Farm

Det er så langt fra alltid størrelsen det kommer an på. Det var "redningsaksjonen" i havna i Kirkenes fredag ettermiddag et godt eksempel på.

– KV Farm er en anelse mindre storvokst enn MS Kong Harald, men vi har mye krefter ombord, sier skipssjef Stig Flått, som kom hurtigruteskipet til unnsetning i går.

En halv nautisk mil med slep

Sammen med det øvrige mannskapet ombord på kystvaktskipet bisto Flått hurtigruteskipet slik at hun kom seg av sted sørover, dog noe forsinket.

– Jeg ser av loggen min her at vi startet på jobben klokka 14:55, og det tok vel en halvtimes tid, så hadde vi slept hurtigruteskipet en 800–900 meter ut fra kaia. Derfra fikset mannskapet på hurtigruteskipet det hele for egne krefter, forteller Stig Flått.

Kystvaktskipet KV Farm hjelper hurtigruteskipet Kong Harald

En vrang sidepropell skapte forsinkelse for MS Kong Harald. Hurtigruteskipet kom seg nær to timer forsinket fra Kirkenes, og er nå på vei sørover.

Foto: KV Farm

Yter bistand om andre ikke kan

Hurtigruteskipene er utstyrt med sidepropeller som gjør dem i stand til å svinge seg ut og komme klar av kaia, før ferden videre besørges av propell og ror, forut og akterut.

Sidepropellen slo seg vrang, slik at MS Kong Harald ikke kom seg klar av kaia.

– Gjeldende praksis er da at kapteinen skal finne ut av om det finnes kommersielle aktører som kan ta på seg jobben. Finnes ikke slik bistand, så kan vi gjøre jobben, noe som skjedde i går. Selve slepejobben gikk for seg helt uten problemer, men det var nokså friskt i været, for å si det sånn, forteller skipssjef Stig Flått.

Heftig vind

KV Farm-sjefen ansår at vindstyrken var på mellom 15 til 18 sekundmeter da hjelpeaksjonen ble begått.

– Det var et sted mellom stiv og sterkt kuling, men det gikk greit likevel. Hurtigruteskipet kom seg av sted, og vi synes det er hyggelig å kunne hjelpe, sier Flått.

– Trengte en liten dytt

Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten forteller at det var en svært ugunstig vind som var årsaken til at MS Kong Harald trengte hjelp.

Rune Thomas Ege

Den kraftige vinden var årsaken til at hurtigruteskipet måtte ha hjelp, forteller kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

Foto: Hurtigruten

– Vinden sto rett inn på en slik måte at skipet trolig kunne hatt problemer med å legge fra kai, uansett. Vi trengte rett og slett en liten dytt, og så gikk vi klar, sier Ege, som ikke kjenner eksakt til hva som skapte problemer for sidepropellen akterskips.

– Dette finner vi ut av. Det kan være noe så enkelt som tauverk i propellen. Nå er skipet på vei sørover, og så forsøker vi å ta inn igjen forsinkelsen, etter at MS Kong Harald skulle lagt ut fra Kirkenes klokka 12.30.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark