Hopp til innhold

Torstein Hagen angrer ingenting i cruisedåpsaken

BERGEN (NRK): Skipsreder Torstein Hagen snakker for første gang ut om cruisedåpsaken i Bergen. Han er lei seg for Trude Drevlands situasjon, og refser medias dekning av saken.

Torstein Hagen

SNAKKER UT: For første gang siden all bråket etter dåpen av skipet Viking Star ble døpt i Bergen, snakker rederen for Viking Cruises ut.

Foto: Jon Bolstad / NRK

I en konferansesal på cruiseskipet Viking Star inviterte skipsreder Torstein Hagen media til pressekonferanse for å presentere sitt nye cruiseprosjekt, samt å fortelle sin versjon av den mye omtalte skipsdåpen i Bergen på nasjonaldagen for to år siden.

Det er første gang siden 17. mai 2015 er skipsrederen tilbake i Bergen.

Norges syvende rikeste mann ønsket ikke å beklage noe av det som ble gjort i forbindelse med saken, og brukte tiden sin på å kritisere pressens dekning av cruiseskipsdåpen.

– Media har bare villedet publikum. Det synes jeg er veldig skuffende. Trude Drevland ble ikke engasjert for å få Viking Star registrert i Norsk internasjonal skipsregister (NIS). Hun ble engasjert fordi hun er en flott dame, sier Hagen.

Viking Star i Bergen

STRIDENS KJERNE: Dette cruiseskipet ble døpt i Vågen i Bergen, 17. mai 2015. I dag er hun tilbake i byen, for første gang denne cruisesesongen.

Foto: Jon Bolstad / NRK

Striden om Norsk internasjonalt skipsregister

Siden Hagen stod i Bergen sist, har havnedirektør Inge Tangerås fått sparken og tidligere ordfører Trude Drevland har gitt seg i politikken. Alle de tre ble siktet for korrupsjon, men siktelsene frafalt på bevisets stilling.

Et av de sentrale spørsmålene i etterforskningen var rundt registreringen av Viking Star i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Uten en regelendring kunne ikke skipet registreres med norsk flagg.

Daværende ordfører i Bergen, Trude Drevland, ble 3. januar 2014 spurt om hun ville være gudmor for cruiseskipet Viking Star. I juni det året betalte Hagen en tur til Venezia for Drevland, hennes sønn og havnesjef i Bergen Inge Tangerås, for sjøsettingen av Viking Star.

To måneder senere, 27. august 2014, sender reder Hagen en e-post til Drevland, hvor han foreslår at skipet bør ha hjemmehavn i Bergen. Etter hans oppfatning, skriver han i eposten, «burde det være mulig å få skipet inn i Norsk internasjonalt skipsregister». Det var på tidspunktet ikke tillatt i regelverket.

I eposten spør han om Drevland kan få noen til å spørre Sjøfartsdirektoratets avdeling for registeret. Hagen avsluttet eposten med følgende: «Jeg håper jo at hvis det kommer fra deg, ville spørsmålet få den aller gunstigste behandling».

Etter eposten ba Drevland næringsminister Monica Mæland om å vurdere registerreglene. De ble endret, og dermed kunne skipet døpes i Bergen.

Champagneflasken traff skroget til Viking Star under en storstilt seremoni på Bryggen 17. mai 2015. Trude Drevland var gudmor.

Torstein Hagen og TV 2

MEDIETRYKK: Bergenspressen og de to tv-kanalene dukket opp for å få høre Torstein Hagens versjon av cruisedåpsaken i dag.

Foto: Jon Bolstad / NRK

Hevder han ikke tjener på norsk flagg

Hagen mener på sin side at det ikke var nødvendig å få skipet inn i NIS for å kjøre den ruten rederiet planla. NIS hadde strenge regler for at cruiseskip ikke skulle konkurrere med annen trafikk mellom byer i Norge.

NRK har fått sett en korrespondanse mellom Hagen og sjøfartsdirektør Olav Akselsen fra 3. mai i år.

Cruisedåpsaken

SMIL: Skipsreder Torstein Hagen og Trude Drevland foran Viking Star.

Foto: Ask, Eirik / NTB scanpix

I den bekrefter Akselsen at begrensninger for fartsområde, slik skip i NIS hadde før regelendringen, ikke gjelder for skip under andre flagg. I brevet sier sjøfartsdirektøren at det er gledelig å få cruiseskip registrert under norske flagg igjen.

For Hagens del, hevder han at ikke har tjent penger på å ha norsk flagg på skipet. Dette til tross for at dåpen i Bergen, norske flagg, bunader og 17. mai-festivitas er brukt i den amerikanske markedsføringen av skipet (ekstern lenke).

– For rederiet betydde det ingenting å ha et norsk flagg, fordi vi ikke markedsfører i Norge. Vi selger ikke én cruisebillett mer på grunn av denne cruisedåpen. Vi har heller ikke markedsført dette, sier Hagen til NRK.

– Selger dere flere i USA?

– Nei, overhodet ikke. Vi har heller ikke markedsført det norske flagget. Det betyr ingenting, sier han.

Direktøren i Viking Cruises er god for 20 milliarder kroner, ifølge Finansavisen. Selskapet bruker 230 millioner dollar på markedsføring i året i USA, som er hovedmarkedet de sikter seg inn på. I år har rederiet satt opp sjøcruise i Skandinavia, hvor alle tre skipene er fullbooket denne sesongen.

Skipsdåp i Bergen 17. mai 2015

FEST: Det var høy pyro-faktor i Bergen, 17. mai for to år siden da Viking Star (bildet) ble døpt.

Foto: Tom Guldbrandsen

Visste ikke om forholdet mellom Drevland og Mæland

Hagen sier at de like så godt kunne flagget et såkalt bekvemmelighetsflagg, altså et utenlandsk flagg for å unngå høye skatter og gjøre registrering enklere.

– Vi hadde planer om å kjøre med Malta-flagg eller Bermuda-flagg, men tenkte at det hadde vært hyggelig å ha et norsk flagg. Men det var ingen nødvendighet, sier Hagen.

– Hva var da poenget med å sende den eposten til Drevland der du håper at hvis henvendelsen om regelendring kommer fra henne, ville spørsmålet få «den aller gunstigste behandling»?

– Man skriver mange eposter, og jeg bruker ikke jurister til å sende alle epostene mine. Vi var i ferd med å flytte flagget fra Malta til Bermuda, og det er ingen enkel sak. Vi måtte få byttet flagg i tide, og siden hun var gudmor, kunne hun peke en retning mot Bergen. Jeg visste ikke om hennes forhold til ministeren eller noe, men hun kunne kanskje peke på hvem i Bergen som kunne gjøre noe med dette, sier Hagen.

Trude Drevland var altså ordfører i Bergen i to år hvor Mæland var byrådsleder. Begge er fra Høyre.

Viking Star

VENEZIA: Viking Star er det første norske cruiseskipet på ti år. Her i Venezia.

Foto: Viking Cruises

– Betydde mye for meg personlig

Hagen hadde derimot en personlig grunn: Som kontroversiell direktør i Bergenske Dampskibsselskap (DBS) på 70- og 80-tallet, solgte han unna hurtigruteskip, tankskip og Syd-Amerikalinjen.

17. mai 2015 kunne Hagen komme tilbake til Bergen, og vise at det gikk an til å drive cruisefart her.

Julia Roberts

ALTERNATIV GUDMOR: Julia Roberts var alternativet til Trude Drevland som gudmor.

Foto: FRED PROUSER / REUTERS

– For meg personlig betydde det mye. Før jeg snakket med dere talte jeg til pensjonistklubben i BDS, hvor jeg fortalte litt hva som skjedde da jeg var sjef for dem. Det var litt irriterende at de som satt i styret da, bestemte seg å slutte med cruisefart, og da synes jeg at det var hyggelig å komme tilbake hit og si at det går å drive cruisefart i Bergen, sier han.

– Man skal være litt forsiktig med å la sitt ego styre slik, men jeg synes det var en veldig fin fest. Den kostet veldig mye penger, men det kostet omtrent det samme som det ville kostet å ha den amerikanske filmstjernen som gudmor. Og da sa vi pytt.

Julia Roberts var alternativet til Trude Drevland som gudmor.

Bergen-ordfører Trude Drevland

GRÅT: I en tårefull seanse sommeren 2015 beklaget Trude Drevland sviktende dømmekraft.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

Brukte 8 millioner på å forsvare seg

Korrupsjonssaken mot reder Hagen, tidligere ordfører Drevland og den suspenderte havnesjefen Inge Tangerås ble henlagt 16. desember i fjor. Saken ble henlagt på bevisets stilling.

Mens Drevland har beklaget det hun kalte sviktende dømmekraft, ville Inge Tangerås ikke gå med på å ha gjort noe feil. Torstein Hagen hevder at ingenting er gjort galt i denne saken.

– Saken endte på den eneste riktige måten, altså med henleggelse. Men det har ikke vært hyggelig, når man har en etterforskning over seg, hvor man risikerer ti år i fengsel. Det hjelper å vite at man ikke har gjort noe galt, sier han.

– Er det noe du ville ha gjort annerledes?

– Nei, vi gjorde alt slik man normalt gjør det. På et tidspunkt spurte jeg meg selv om det var for pretensiøst å holde dåpen på 17. mai, men andre skip har også blitt døpt på 17. mai.

Synes synd på Drevland og Tangerås

Hagens sjøcruiseforretning vokser i omfang, og han utelukker ikke en ny skipsdåp i Bergen. Den neste som blir døpt er allerede sjøsatt i den italienske byen Ancona, og har en kinesisk gudmor.

– Det er en kinesisk bankdame som skal være gudmor for det nye skipet. Vet du hvordan vi fraktet henne til Venezia? Med fly, som alle gudmødre skal. Slik gjør vi det i bransjen, sier Hagen.

Under pressekonferansen på skipet spilte Hagen av en film av Trude Drevland i Venezia. Med røde solbriller og dekadente øredobber sang Drevland bergenssangen «Nystemten» for full hals foran 1000 havnearbeidere i den italienske elvebyen i 2014.

Han synes at Trude Drevland har fått ufortjent mye kritikk for hennes rolle i saken, fra den påspanderte privatflyturen til Venezia og utover.

Inge Tangerås blir intervjuet

EKSKLUSIVT: I et eksklusivt intervju med NRK sa Inge Tangerås at han ikke kom til å gi opp jobben som havnedirektør i Bergen.

Foto: Ole-André Lagmandokk / NRK

– Når man er politiker, så er det lett å bli hugget på. Jeg synes hun har vært en fin representant for Bergen, noe jeg viste med filmen fra Venezia. Det er veldig trist at det ble som det ble. Og Inge Tangerås, hvis det er riktig at han må gå på grunn av dette, så kan jeg ikke forstå det. Det er liv som blir ødelagt.

Når NRK spør om Hagen har tenkt å treffe Tangerås og Drevland nå når han er i Bergen, tar han seg en lang pause.

– Ehm. De amerikanske marinesoldatene er gode krigere. De har et utsagn: «We leave nobody behind».