– Snapchat er veldig enkelt, man åpner en snap og svarer på den, sier Kaja Sollie.
– Jeg er kanskje ikke like mye på Facebook, det brukte jeg mer før, nå har voksne tatt over den plattformen sier Emma Vaughan.
De er unge og de viser vei i sosiale medier. De bruker en til to timer hver dag på Snapchat, men det kan bli mer. De dominerer den sosiale plattformen, men de eldre aldersgruppene følger etter. Det kommer frem i en ny undersøkelse fra analyseselskapet Ipsos.
I 2017 har over en million nordmenn på over 40 år en profil.
Snapchat opplever en kolossal økning, det sosiale nettstedet har den største økningen i brukere i alle aldersgrupper. På ett år har antallet brukere i Norge over 18 år økt med over 400.000, og 2,3 millioner myndige nordmenn bruker nå tjenesten.
– Først er det de unge som tar de i bruk de nye teknologiske løsningene og etter hvert kommer foreldre diltende etter, og til slutt besteforeldre. Dette ser vi med alle sosiale medier som har blitt populære, først Facebook og nå Instagram og Snapchat, sier sosiale medier-ekspert Cecilie Staude til NRK.
LES OGSÅ:
Bestemor på Snapchat
I 2017 har over en million nordmenn på over 40 år en profil på Snapschat. En av tre kvinner over 60 år bruker dette Snapchat, det gjelder også Elisabeth Esmark på 63 år.
– Jeg har barn og barnebarn, så i stede for å bruke Facebook, bruker jeg det for å sende bilder og følge opp, sier Esmark.
Facebook besøkes av alle aldersgrupper. På Twitter og LinkedIn er det menn som dominerer.
Hva er det du følger med på, på Twitter?
– Sprø utsagn fra Trump og andre. Det er det morsomme, det kommer snappy kommentarer og raske meldinger. Det er jo det som er gøy med Twitter, sier Sandro Parmigiano.
Vil finne nye veier
Flere og flere aldrende nordmenn er på bildetjenesten Instagram. I fjor hadde 13 prosent menn og 22 prosent kvinner i 60 pluss-segmentet profil. I år har tallet økt til henholdsvis 23 og 30 prosent.
Også andelen folk over 60 år som er på Facebook øker kraftig, nemlig fra 63 til 73 prosent.
Ved et kafebord ute på gata sitter Anneli Aalerud med datteren sin og tar en kaffekopp før jobb. Hun viser datteren noe på telefonen.
Hva vil budskapet på Facebook være fra denne settingen?
– Hverdagsglede, kanskje, svarer Aalerud, hun smiler og ser bort på datteren.
Sosiale medier endres stadig, og når de voksne kommer etter de unge, vil de finne nye veier.
– Vi har ikke merket så mange voksne på Snapchat ennå, men hvis man merker mer så kanskje man tyr til andre sosiale medier, mener Emma Vaughan.