– Jeg kom til Bylarm og så henne spille, og bare forelsket meg fullstendig i henne som artist, forteller den britiske talentspeideren Ed Poston.
– Bylarm er blitt nummer én
Han oppdaget Aurora på Bylarm for fire år siden, og var med på å introdusere henne for det internasjonale musikkmarkedet.
Briten er full av lovord om bransjefestivalen, og kommer hit hvert år.
– Det er den ene festivalen jeg får noe ut av hver eneste gang. Musikken som kommer ut av Norge og ut av Bylarm er alltid frisk og interessant, sier Poston til NRK.
Nå er han tilbake på den norske bransjefestivalen for å finne nye talenter.
– Bylarm har for meg nå blitt punkt nummer en i almanakken, foran South By Southwest og mange andre festivaler og konferanser.
Øystein Greni slo første gang gjennom med Big Bang på Bylarm i Stavanger i 1999. I år er han tilbake på festivalen som soloartist.
Også han trekker linjene til den amerikanske bransjefestivalen South by Southwest, som arrangeres i Austin .
– Mange snakker om Bylarm som Europas South by Southwest. For meg virker det som om festivalen blir mer og mer viktig, sier Greni.
– En arena for å vise seg frem
I år er det 20. gang Bylarm arrangeres. Det første tiåret gikk festivalen på omgang blant norske byer, før den i 2008 kom til hovedstaden og slo rot.
17 år gammel opptrådte Sondre Lerche på Bylarm. Han forteller om en festival som først og fremst var en arena for norske artister.
– Da jeg var 17 og spilte i rockeband og fikk innpass på Bylarm, var det veldig stort, det var den første aksepten fra en profesjonalisert bransje. 17 år senere har Bylarm mye mer internasjonalt fokus. Det er ikke bare en arena for å vise seg frem for Norge, men for verden, sier Lerche.
En av nykommerne i år er bergenske Myra, for tida aktuell med en gjesteopptreden på Lars Vaulars «Ventet på deg».
– Jeg har faktisk aldri vært på Bylarm, men jeg har alltid hørt om det. Det er en veldig stor «buzz» rundt Bylarm, forteller bergensartisten.
En av tingene hun fremhever ved festivalen er sammensetningen av etablerte og nye artister.
– Jeg liker dynamikken ved at du har erfarne, modne artister sammen med «random» folk fra internett som meg, ler Myra.
Lerche tror miksen av nytt og etablert speiler hvordan bransjen har utviklet seg i årene Bylarm har blitt arrangert.
– Det er blitt mye kortere mellom det etablerte og det uetablerte i bransjen, og det tror jeg er inspirerende for begge parter.