I de fleste aldersgrupper er andelen som bruker sosiale medier temmelig stabile. Men i aldersgruppen 60 pluss er det en sterk økning i antallet som velger å bruke de tre mest populære sosiale medier-kanalene Facebook, Instagram og Snapchat.
Det viser analyseselskapet Ipsos sin faste undersøkelse om antall brukere i sosiale medier i Norge.
Særlig for Snapchat er økningen kolossal. De opplever den største økningen i brukere i alle aldersgrupper. På ett år har antallet brukere i Norge over 18 år økt med over 400.000, og 2,3 millioner myndige nordmenn bruker nå tjenesten.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Kommer diltende etter
Men det er spesielt blant de over 60 år at økningen er størst. Andelen med Snapchat-profil i aldersgruppen har mer enn tredoblet seg de siste to årene. Hver tredje kvinne over 60 år bruker nå Snapchat, ifølge undersøkelsen til Ipsos.
I 2017 har over en million nordmenn på over 40 år en profil.
– Først er det de unge som tar de i bruk de nye teknologiske løsningene og etter hvert kommer foreldre diltende etter, og til slutt besteforeldre. Dette ser vi med alle sosiale medier som har blitt populære, først Facebook og nå Instagram og Snapchat, sier sosiale medier-ekspert Cecilie Staude til NRK.
- LES OGSÅ:
Vil kommunisere med barn og barnebarn
Ifølge en undersøkelse utført av Medietilsynet bruker åtte av ti barn mellom 9 og 16 år både Snapchat og Instagram.
Staude sier at mange bruker sosiale medier for å lettere kommunisere med barn eller barnebarn.
– Skal man kommunisere med de yngre i dag, så opplever nok mange at de må møte de yngre i de kanalene der de er.
– Jeg opplever selv at jeg får mye raskere svar fra mine egne barn dersom jeg sender en snap enn en sms.
Flytter på seg
Flere og flere aldrende nordmenn er også på bildetjenesten Instagram. I fjor hadde 13 prosent menn og 22 prosent kvinner i 60 pluss-segmentet profil. I år har tallet økt til henholdsvis 23 og 30 prosent.
Også andelen folk over 60 år som er på Facebook øker kraftig, nemlig fra 63 til 73 prosent.
Staude sier at de yngre har en tendens til å flytte på seg når foreldre og besteforeldre kommer inn på de sosiale mediene de er på. De logger seg ikke ut, men bruken endrer seg.
– De yngre kommuniserer da i mer lukkede grupper og på chat, sier hun.
– En amerikansk forsker som var på Nordiske Mediedager tidligere denne måneden beskrev det veldig bra: Facebook er som en nattklubb. Når mora di kommer inn døra, da drar du et annet sted.