I dag gis «Punk i Norge 2018» ut. Plata er den første i en serie der plateselskapet Fucking North Pole Records vil vise frem all den flotte punken som lages i Norge i dag.
På platecoveret vises Frp-nestleder Sylvi Listhaug med gjensydd munn og laserstråler ut av øynene.
– Jeg synes hun er skummel, rett og slett. Litt sånn romvesen-aktig, sier kunstneren som står bak bildet, Kari Westegaard, til NRK.
Westegaard understreker at dette er en reaksjon på Listhaugs virke som politiker.
– Vi har ikke angrepet barna hennes, her angriper vi det hun har gjort som politiker, sier hun.
– Men nøyaktig hva med hennes politikk er det du vil angripe?
– Jeg satt og så på Dagsrevyen rundt den tiden hun gikk av som minister. Der klarte hun å stå foran et samlet pressekorps og si at hun ble kneblet. Og dette sier hun på Dagsrevyen! Jeg ble rett og slett provosert, sier Westegaard.
– Synes du det er greit å vise frem en kjent norsk politiker på denne måten?
– Nei, alle er ikke fritt vilt. Men innholdet på plata, og da spesielt tekstene, er i takt med coveret. Det er viktig at man tør å kritisere også de som er store og populære. Jeg synes ikke litt synd på politikerne, de har valgt den jobben selv.
Sylvi Listhaug har gjennom sin rådgiver Espen Teigen fortalt NRK at hun ikke vil gi noen kommentar til NRK.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Naken og korsfestet
Platecoveret som gis ut i dag er langt fra første gang Sylvi Listhaug har blitt brukt som mål i populærkulturen.
Natt til andre påskedag i år malte gatekunstneren AFK bildet «Making a martyr» på en vegg i Bergen. Maleriet viser en naken og korsfestet Sylvi Listhaug over et blomsterbed, og var også en reaksjon på at Listhaug sa at ytringsfriheten hennes ble kneblet.
– Jeg har selvsagt ikke et ønske om å korsfeste Sylvi Listhaug. Bildet er ment som en kommentar på hennes retorikk, sa kunsteren den gangen.
Bildet ble først solgt for 300.000 kroner, og torsdag kveld denne uken ble bildet solgt på nytt for 500.000 kroner.
Brukes som fan-kunst
Tidligere i år var Listhaug avbildet som budeie på en helside i Vårt Land. Avistegningen, som heter «Sylvi of Norway», er tegnet av illustratøren Kjetil Niklas Fornes.
– Bildet skulle være en reaksjon på Listhaugs retorikk. Det handlet litt om innvandring, selvfølgelig, sier Fornes.
– Men hvorfor akkurat Listhaug? Det finnes nok av innvandringskritiske politikere i Norge som bruker den samme retorikken.
– Jeg tegner henne fordi hun er skummel. Og hun synes godt, så det er det mulig å nå ut med et budskap, sier illustratøren.
Men der punk-coveret og maleriet i Bergen var tydelige, var kritikken litt mer skjult i Fornes' bilde. Det har ført til at bildet også har blitt populært også blant dem som liker Listhaug.
– Mange av hennes tilhengere bruker dette bildet som fan-kunst nå. Hva synes du om det?
– Det er litt tragikomisk. jeg synes det er dumt at de ikke ser dobbeltbetydningen. Men jeg synes egentlig bare det viser kunnskapsløshet, som også er farlig, sier Fornes.
«The winner takes it all»
Kommunikasjonseksperten Svein Tore Bergestuen, som også kjenner Listhaug godt fra politikken, er ikke overrasket over hennes popularitet.
– The winner takes it all, sier Bergestuen.
– Vinneren i denne sammenhengen er den som er mest synlig, skaper mest debatt og sinte folk.
Bergestuen understreker også at kunstnere ofte befinner seg på venstresiden i politikken.
– Sylvi Listhaug er en av de mest kontroversielle og synlige politikerne i vår tid. Nærmest et ikon, for både tilhengere og motstandere. Slike karakterer har alltid blitt brukt i kunsten, nettopp av den grunn. I tillegg har kunstere tradisjonelt sin tilhørighet blant radikale, og har derfor ingen skrupler med å bruke henne i sine verk eller populærkultur, sier han.