Hopp til innhold

Ap overbyr regjeringen - bevilger 450 millioner mer til ny flyplass

Det er statens oppgave å bygge flyplasser, mener Arbeiderpartiet. Derfor overbyr de regjeringen og legger tilsammen 1,92 milliarder kroner på bordet til en ny storflyplass i Rana.

Polarsirkelen lufthavn, Hauan

I sin alternative Nasjonal transportplan vil Arbeiderpartiet fullfinansiere den etterhvert omstridte Polarsirkelen lufthavn på Hauan i Rana på Helgeland.

Illustrasjon: Polarsirkelen lufthavnutvikling

I sin alternative Nasjonal transportplan vil Arbeiderpartiet fullfinansiere den etterhvert omstridte Polarsirkelen lufthavn på Hauan i Rana på Helgeland.

I Nasjonal Transportplan la regjeringen og samarbeidspartiet 1,47 milliarder på bordet til flyplassen som er beregnet til å koste to millarder kroner. De siste 600 millionene er det, i regjeringens forslag, opp til Rana kommune og lokalt næringsliv å finansiere.

Men den løsningen vil ikke Arbeiderpartiet være med på.

– Det er et statlig ansvar å bygge flyplasser, derfor skal staten finansiere denne flyplassen, sier stortingsrepresentant Eirik Sivertsen (Ap).

– Vil bevare Avinor-modellen

Han er i dag i Mo i Rana hvor han sammen med stortingskollega Kjell-Idar Juvik presenterer Aps forslag, som altså er som følger: Staten bevilger 1,92 milliarder kroner til flyplassen. De siste 150 millionene forutsetter Arbeiderpartiet at Avinor finanserer.

Som regjeringen legger til Ap opp til at pengene skal komme i andre del av Nasjonal Transportplan – det vil si tidligst i 2024.

– For oss handler dette om at vi vil bevare Avinor-modellen. Staten skal eie og drifte flyplasser i Norge. Vi ønsker ikke private inn på eiersiden, sier Sivertsen.

Sivertsen understreker at det nå er et samlet Storting som stiller seg bak flyplassen.

– Men vårt forslag er hakket bedre enn regjeringen sitt, sier han.

Eirik Sivertsen, Kjell-Idar Juvik, Linda Eide og Geir Waage
Foto: Frank Nygård / NRK

Frykter nedleggelser

Selv om flyplassen er omstridt lokalt på Helgeland, er det altså et bredt flertall på Stortinget for prosjektet.

Bakgrunnen for striden på Helgeland har utgangspunkt i at Avinor hele tiden har forutsatt at flyplassen i Mosjøen må legges ned, dersom det bygges ny og større flyplass i Rana.

Men både regjeringen og nå Arbeiderpartiet lover at flyplasstrukturen på Helgeland ikke skal endres.

Likevel frykter politikere og andre aktører i Mosjøen og Sandnessjøen at en storflyplass i Rana etter hvert vil «stjele» så mange passasjerer fra de omkriongliggende flyplassene, at disse på sikt vil bli lagt ned likevel. Det samme mener administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe.

Vil ikke love å bruke flyplassen

Det har også blitt sådd tvil om trafikkgrunnlaget fra den nye storflyplassen blir for magert til at det kan bli lønnsomt. Særlig har SAS vært skeptiske.

– Per i dag er ikke denne flyplassutbyggingen noen fordel for oss. Med så tynt trafikkgrunnlag, mener vi denne utbyggingen er en feil prioritering, sa Ove Myrold, som er direktør for samfunnskontakt og infrastruktur i SAS.