Hopp til innhold

Ble forsinket i seks måneder på grunn av brevtabbe

Seks måneder forsinket og 300 millioner kroner dyrere enn nødvendig, alt på grunn av et anbud levert i feil by. Men i dag var det endelig klart for første spadetak for veiprosjektet E6 Helgeland sør.

Oppstarten av byggingen av nye E6 Helgeland sør.

I dag markerte statssekretær i samferdselsdepartementet Tom Cato Karlsen og regionveisjef Torbjørn Naimak og administrerende direktør i Skanska Norge Ståle Rød oppstarten av byggingen av nye E6 Helgeland sør.

Foto: Frank Nygård / NRK

I dag markerte statssekretær i samferdselsdepartementet Tom Cato Karlsen (Frp), regionveisjef Torbjørn Naimak og administrerende direktør i Skanska Norge Ståle Rød oppstarten av byggingen av nye E6 Helgeland sør.

Veien som er beregnet til å koste 4,5 milliarder kroner går fra Korgfjellet i nord til Nord- Trøndelag i sør.

– Dette er en kremdag. Jeg føler meg beæret over å få være med på dette. Jeg har bakgrunn som lege, og jeg pleier å sammenligne E6 med hovedpulsåren i kroppen. Dette er hovedpulsåren for Nord-Norge. Vi har én vei i nord og det er E6 og da er det viktig å ha en så god vei som mulig, både med hensyn til å komme seg fra A til B, men også med tanke på trafikksikkerheten.

Forsinket av anbudsrot

Mens E6 Helgeland Nord er godt i gang har det drøyd med strekningen i sør. I juni i fjor ble nemlig Hæhre Entreprenør avvist i konkurransen om en kontrakt på E6 Helgeland til en verdi av to milliarder kroner. Årsak? Anbudspapirene ble levert i Mosjøen og ikke i Oslo, og dermed i feil by, ifølge Statens vegvesen.

Hæhre tok saken til retten, og tapte. Resultatet av hele historien var at vegprosjektet ble forsinket et halvt år før konkurrenten Skanska, kunne starte på oppdraget med å bygge E6 Helgeland Sør.

– Uheldig

– Det var selvsagt uheldig, men nå skal vi se framover. I dag har jeg en kjempegod følelse. Det har vært en lang periode for å få dette i gang. Det har vært både med- og motgang. For en gammel anleggsmann er det en fryd å se at maskinene er i gang. Nå vet vi at det blir vei, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Ifølge Naimak har Skanska antydet at byggingen vil gå raskere enn planlagt.

– Det er ikke sikkert at sluttdatoen blir så annerledes enn hva som egentlig var tenkt.

Eneste skår i gleden er at finansieringen av delstrekningen Kapskarmoen-Brattåsen og Brattåsen-Lien ennå ikke er på plass.

– Mye fjell og masse

Prosjektleder Jan Erik skogen i Skanska har lenge sett fram til denne dagen. Over 200 mann skal jobbe på skift, og maskinparken vil telle opp mot 100 enheter.

– Utfordringen er at det er en kjempestor kontrakt vi har signert. Anleggsområdet strekker seg fra Nordlandsporten i sør til Korgfjellet i nord, omlag 13 mil. Mye av veien skal bygges inntil trafikkert vei, og det er mye fjell og masse som skal sprenges.

Utbygging av E6 på Helgeland

Kontraktsområdet for E6 Helgeland sør strekker seg fra Nord-Trøndelag grense til Osen – en strekning på ca. 13 mil. Byggestart er planlagt denne høsten og prosjektet skal stå ferdig i løpet av 2020, men vegvesen sier det trolig blir utsettelser grunnet rettsaken.

Foto: Statens vegvesen