Hopp til innhold

Fisker falt over bord og døde: – Vi kan ikke forklare hvordan eller hvorfor

I havarirapporten etter dødsulykken i Lødingen hvor en mann i 40-årene omkom, kommer ikke Havarikommisjonen med noen endelig forklaring. De vet rett og slett ikke hvordan han falt i havet.

Politiet fikk melding om sjarken som lå i fjæra ved Kattnesbukta, med motoren i gang

Politiet fikk melding 09.17 melding om at det var funnet en tom sjark liggende i fjæra ved Kattnesbukta i Vestbygd i Lødingen kommune. Motoren gikk da sjarken ble funnet og politiet fryktet at føreren hadde falt over bord.

Foto: Marius Birkeland/Vesterålen Online

Fredag 17. oktober 2016 fikk Hovedredningssentralen i Nord-Norge melding om en sjark som stod grunnstøtt i en bukt vest for Lødingen i Nordland, med motoren i gang.

Det ble satt i gang søk med mannskap fra frivillige organisasjoner, Sivilforsvaret og Norske redningshunder. Etter hvert som man fikk klarhet i hvor båten hadde befunnet seg i morgentimene, ble søkeområdet snevret inn.

Noen timer senere ble en mann funnet på et lite skjær, cirka 1,7 nautiske mil unna båten.

Redningsmannskap og senere ambulansepersonell, forsøkte gjenopplivning, uten at livet sto til å redde.

Den avdøde viste seg å være en mann i 40-årene. Han ble erklært død av lege på kaia hvor han ble bragt til land.

I dag publiserte Havarikommisjonen sin rapport etter ulykken. De mener det er sannsynlig at mannen falt over bord, men de vet ikke hvordan.

– Hendelsesforløpet er derfor usikkert, og begrenser seg rent faktisk til fartøyets bevegelser som funnet på fartøyets kartplotter. Det ble ikke funnet tegn til at fiskeren var blitt dratt ut med fiskebruket, og Havarikommisjonen finner det derfor mer sannsynlig at fiskeren falt over bord. Det er ikke gjort funn som kan forklare hvordan eller hvorfor fiskeren falt over bord, står det i rapporten.

Men de kan fastslå at den avdøde ble funnet uten flyteelementer og uten redningsvest.

– Det foreligger ikke tilstrekkelig informasjon til å kunne konkludere sikkert med at denne ulykken kunne ha fått et annet utfall dersom fiskeren hadde vært iført redningsvesten eller benyttet sikkerhetslinen han hadde om bord. SHT er likevel av den oppfatning at bruk av sikkerhets- og redningsutstyr generelt øker sannsynligheten for å overleve en fall-overbord-ulykke og vil spesielt minne om den høye risikoen ved å drive alenefiske.