Hopp til innhold

Nå er verdens største på vei til Norge

Understellet til verdens største gassplattform startet i dag den to måneder lange seilasen fra Sør-Korea til Norge.

OLJEGIGANT: Aasta Hansteen-plattformen blir den største av sitt slag. Understellet er nå på vei fra Sør-Korea, og vil være i Norge om to måneder. VIDEO: STATOIL

Understellet til den nye Aasta Hansteen-plattformen har nå begynt reisen fra Sør-Korea. Det er verdens største Spar-plattform, en plattform som flyter på rør.

Det enorme byggverket har nettopp forlatt Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea og er nå på vei til Norge og Stord. Bare understellet i seg selv veier 46.000 tonn og måler 200 meter i lengde og 50 meter i diameter.

– Dette er verdens største plattform og den første i sitt slag som skal produsere på norsk sokkel. Planlagt oppstart for gassutvinning er siste kvartal i 2018, sier Eskil Eriksen, pressetalsmann for Statoil.

Oppstarten av gassutvinning i Aasta Hansteen-feltet var planlagt i 2017 men ble utsatt til siste del av 2018.

Understellet til den nye Aasta Hansteen-plattformen har nå begynt reisen fra Korea.

KAST LOSS: Understellet begynte sin reise i dag tidlig klokken 07:30 norsk tid.

Foto: STATOIL

Ankommer Norge til sommeren

– Nå venter en 2 måneders transportetappe på verdens største tungtransport fartøy «Dockwise Vanguard». 14500 nautiske mil skal understellet transporteres, sier Eriksen.

Pressetalsmann Eskil Eriksen.

SPENNENDE: Eskil Eriksen syntes prosjektet med Aasta Hansteen er veldig spennende for Statoil.

Foto: Equinor

I Klosterfjorden skal strukturen ballasteres og stilles på høykant før den taues til Digernessundet utenfor Stord.

Ferdigstilles på vestlandet

Plattformdekket er nå under bygging på Hyundai-Heavy Industries. Dekket vil ankomme Stord noe senere enn understellet.

– Planen er at plattformdekket skal flytes over understellet til høsten. Deretter skal Kværner Stord fullføre sammenstilling og ferdigstillelse før plattformen taues til Norskehavet for oppkopling i 2018, sier Eskil Eriksen.

UT I NORSKEHAVET: Statoil håper å ha plattformen klar for drift i 2018.

Foto: StatoilHydro