– Dette er en milepæl for oss. Testflygingen var vellykket, og vi har nå fått Luftfartstilsynets luftdyktighetsbevis. Det betyr at vi ikke lenger spesialtillatelse for å fly, og står friere til å fly når det passer oss, sier leder Helge Andreassen i Starfighterens Venner til NRK.
Flyet har blitt omtalt som «The Widowmaker» og beskrevet som en rakett med vinger. F-104 Starfighter var kanskje Norges viktigste våpen under den kalde krigen.
Restaurert på dugnad
Dugnadsgjengen Starfighterens Venner har brukt de 13 siste årene på å gjøre flyet flygedyktig igjen.
Da det gjorde comeback i lufta for første gang på 33 år i Norge 28. september fjor, var det med F16-pilot Eskil Amdal bak spakene. Det var han som gjennomførte den siste testflygingen ved Bodø lufthavn klokka 11 i dag.
Må avlyse flyshow
– Testflygingen i dag var vellykket. Dessverre fant vi en liten oljelekkasje fra en av generatorene. Dette betyr at motoren på flyet må dras tilbake for at man skal kunne bytte en pakning i generatoren. Noe som gjør at foreninga må kansellere det planlagte besøket under Sola Airshow i Rogaland til helga.
Det er også usikkert om flyinteresserte bodøværinger vil se og høre Starfighteren oftere framover.
På vingene i sommer
– Vi kommer til å fly mer i sommer, men kanskje ikke før i august. Det handler mye om økonomi og tilgang på piloter. I dag har vi en pilot som er sjekket ut, Eskil Amdahl. Han er involvert i det nye jagerflyprosjektet i Arizona. Det handler også om behovet for å fly maskinen, og det er ikke veldig stort.
Flyet fikk i sin tid også tilnavnet «Vestfjordoksen», på grunn av det voldsomme brølet motoren ga. Det var kjent for å kunne fly over to ganger lydens hastighet, og var med det raskere enn arvtakeren F-16.
Flytypen har en historie preget av en rekke ulykker. Av til sammen 45 Starfightere i Norge, gikk 13 tapt og seks personer mistet livet.