Hopp til innhold

Skaffet seg viktig bevis for å fly Starfighter

F-104 Starfighter var kanskje Norges viktigste våpen under den kalde krigen. I dag avsluttet den nyrestaurerte flyet de siste testene, og har nå fått Luftfartstilsynets luftdyktighetsbevis.

Starfighteren på vingene igjen

I dag fikk det legendariske Starfighter-flyet luft under vingene igjen. Her tar det av fra Bodø lufthavn.

Foto: Helge Andreassen

– Dette er en milepæl for oss. Testflygingen var vellykket, og vi har nå fått Luftfartstilsynets luftdyktighetsbevis. Det betyr at vi ikke lenger spesialtillatelse for å fly, og står friere til å fly når det passer oss, sier leder Helge Andreassen i Starfighterens Venner til NRK.

Starfighter

Starfighterens Venner sikret seg et viktig sertifikat i dag. – En veldig milepæl for oss, sier Helge Andreassen i foreningen.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Flyet har blitt omtalt som «The Widowmaker» og beskrevet som en rakett med vinger. F-104 Starfighter var kanskje Norges viktigste våpen under den kalde krigen.

Restaurert på dugnad

Dugnadsgjengen Starfighterens Venner har brukt de 13 siste årene på å gjøre flyet flygedyktig igjen.

Da det gjorde comeback i lufta for første gang på 33 år i Norge 28. september fjor, var det med F16-pilot Eskil Amdal bak spakene. Det var han som gjennomførte den siste testflygingen ved Bodø lufthavn klokka 11 i dag.

F-104 Starfighter var kanskje Norges viktigste våpen under den kalde krigen, og i dag tok jagerflyet igjen av ved Bodø hovedflystasjon.

Må avlyse flyshow

– Testflygingen i dag var vellykket. Dessverre fant vi en liten oljelekkasje fra en av generatorene. Dette betyr at motoren på flyet må dras tilbake for at man skal kunne bytte en pakning i generatoren. Noe som gjør at foreninga må kansellere det planlagte besøket under Sola Airshow i Rogaland til helga.

Det er også usikkert om flyinteresserte bodøværinger vil se og høre Starfighteren oftere framover.

På vingene i sommer

Starfighter

Norge fikk sine første F-104 Starfighter i 1963. Flyene ble levert som en del av det amerikanske våpenhjelpprogrammet, og Norge betalte derfor ikke for flyene. Flytypen ble avløst av F-16 fra 1981, og Starfighter ble på slutten av 1980-tallet satt i reserve og utfaset.

Foto: Scanpix / Scanpix

– Vi kommer til å fly mer i sommer, men kanskje ikke før i august. Det handler mye om økonomi og tilgang på piloter. I dag har vi en pilot som er sjekket ut, Eskil Amdahl. Han er involvert i det nye jagerflyprosjektet i Arizona. Det handler også om behovet for å fly maskinen, og det er ikke veldig stort.

Flyet fikk i sin tid også tilnavnet «Vestfjordoksen», på grunn av det voldsomme brølet motoren ga. Det var kjent for å kunne fly over to ganger lydens hastighet, og var med det raskere enn arvtakeren F-16.

Flytypen har en historie preget av en rekke ulykker. Av til sammen 45 Starfightere i Norge, gikk 13 tapt og seks personer mistet livet.

Starfighter

Det er en stor dugnadsgjeng som har stått på i 13 år for å realisere drømmen om å kunne få Starfighteren på vingene igjen.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK
Starfighteren fraktes gjennom Bodø sentrum da den kom for første gang for 40 år siden

Starfighteren fraktes gjennom Bodø sentrum da den kom for første gang for over 50 år siden.

Foto: Forsvaret
Starfighter og F-16
Foto: Ole Marius Rørstad / NRK