Hopp til innhold

Har løst 18 millioner matteoppgaver

Norske elever har blitt bedre i matte de siste årene. Nå har de vært med på å løse 18 millioner oppgaver på en måned.

Elever på Teglverket skole

Emilie Lie Cook og Åse Skillinghaug samarbeider om å løse oppgavene i Mattemaraton.

Foto: Inger Kristine Lee / NRK

På Teglverket skole på Hasle har de flest løste oppgaver per elev i Oslo.

Klasse 5A er blant de yngste som deltar i Mattemaraton. Trinnet har løst 24.000 oppgaver i mai.

– Vi synes det er gøy og spennende. Når skoler konkurrerer blir det gøy, sier Emilie Lie Cook.

Mattemaraton

Elevene løser regnestykker og ser hvordan de ligger an på nettbrett i klasserommet.

Foto: Inger Kristine Lee / NRK

Hun har løst 621 oppgaver, mens samarbeidspartneren Åse Skillinghaug har løst 723. Vanskelighetsgraden bestemmer de selv.

– Det er litt lett og litt vanskelig, sier hun.

Kontaktlærer Ina Camilla Engan frisker opp kjørereglene. Prøv selv før du spør læreren, og bruk samarbeidspartneren din. Elevene sitter to og to og jobber på nettbrettene sine.

– Det er en gøyal måte å jobbe på, og skaper variasjon i undervisningen. Det gir oss også en god oversikt over hvordan elevene ligger an, og lærer dem å samarbeide og bruke hverandre som ressurser, sier Engan.

– Konkurransen er ikke det viktigste, men det gir en ekstra oppmuntring med direkte tilbakemeldinger og respons mens de jobber. Det synes de er gøy.

– Det er jo noen som synes det er vanskeligere enn andre. Det er helt normalt. Man må prøve. Når man prøver får man det ofte til hvis man er tålmodig, sier Engan.

Ina Camilla Engan

Ina Camilla Engan med klasse 5A på Teglverket skole.

Foto: Inger Kristine Lee / NRK

– Juks å ikke jukse

70.000 elever fra hele landet deltar i Mattemaraton gjennom hele mai. Konseptet startet i 2009 med bare 600 deltakere, men har vokst kraftig.

Anders Baumberger

Anders Baumberger står bak prosjektet.

Foto: Inger Kristine Lee / NRK

Anders Baumberger er redaktør hos leverandøren Kikora og tidligere lærer. Han forteller at flere skoler og byer bruker Mattemaraton til å konkurrere mot rivalene.

– Målet er at flest mulig skal se verdien og brenne for matte. Det skal fenge de som sliter og ikke er så glade i matte, og de som liker det. Vi har egentlig snudd opp-ned på konkurranseaspektet. Her er det juks å ikke jukse. Man skal spørre og løfte hverandre. Målet er å bli bedre sammen, sier han.

Alle elever i norsk skole fra femteklasse og ut videregående kan delta, og klassene kan kvalifisere seg til en finale i Oslo i august.

I fjor ble det løst 12 millioner oppgaver. På månedens siste dag i år har man allerede passert 18 millioner. Noen av dem er løst av elever i Sverige, men de aller fleste kommer fra norske skoler.

– Entusiasmen er gjerne på en dalende kurve før sommeren. Konkurranser er noe som trigger elevene og er litt ekstra stas, sier Baumberger.

Elever ved Teglverket skole

Herman Tanderø Gullerud og Naima Sadaq Yusuf løser matteoppgaver.

Foto: Inger Kristine Lee / NRK

Best i Norden

TIMSS-undersøkelsen som ble publisert før jul viste at norske femteklassinger er best i Norden i matematikk. De kommer også høyt opp på verdensbasis, på åttende plass.

Det har gitt en litt annen optimisme enn i 2013, da PISA-undersøkelsen viste at nesten hver femte elev lå under kritisk nivå i matte.

– Undersøkelsen viser at vi har et realfagsproblem i Norge, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Fjorårets undersøkelse viste at Norge hadde kommet seg over OECD-snittet og var tredje best i Norden.

Inger Christin Borge

Man blir god på det man trener på, sier førstelektor Inger Christin Borge.

Foto: Lokman Ghorbani / NRK

Førstelektor Inger Christin Borge ved Matematisk institutt på Universitetet i Oslo er glad for den ekstra aktiviteten.

– Man blir gjerne god på det man trener på, og det er veldig viktig i matematikken. De siste årene har vi sett en positiv utvikling på TIMSS-undersøkelsen, spesielt på barnetrinnet, sier hun.

På ungdomstrinnet er norske elever nærmere middels, og scorer dårlig på algebra.

Borge mener det handler om å prioritere.

- Man bør nok satse litt mer på den abstrakte, teoretiske matematikken i ungdomstrinnet. Det er faktisk der grunnlaget legges, sier Borge.

Mattemaraton

En av oppgavene i Mattemaraton.

Foto: Matematikksenteret/Kikora

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger