Forbrukerombudet og Skatteetaten er bare to av flere som nå går ut og advarer forbrukere mot en ny svindlermetode som fremstår som mer profesjonell enn tidligere.
Med logo, merkevare og navn misbrukes store, kjente selskaper forbrukere kjenner fra før. Man oppfordres til å delta i konkurranser og melde seg på abonnementer som i virkeligheten ikke finnes, mot at man oppgir personalia og kredittkortinformasjon.
Et annet sted i Europa sitter svindlere og tapper kontoen for penger.
– Lettere å bli lurt enn tidligere
– Sommeren er en utsatt periode, man er ekstra godtroende og er kanskje ikke så kritisk som ellers i året. Det er høysesong for svindlere, sier fungerende forbrukerombud Bente Øverli til NRK.
Med tilpasset design, korrekt språk og gjenbruk av firmaers egne produktbilder, fremstår ikke e-postene nødvendigvis som falske, sier Øverli.
Den siste tiden har Forbrukerombudet fått flere henvendelser av kunder som har blitt forsøkt svindlet gjennom kjente merkevarenavn som IKEA og Elkjøp, av falske dataoperatører fra «Microsoft» og nettbutikker som ikke finnes.
Svindles for mange småbeløp
Kommunikasjonssjef i Elkjøp, Øystein Schmidt, sier svindlingen er en stor belastning for selskapet. Den siste tiden har det kommet daglige henvendelser fra kunder som har blitt utsatt for svindelforsøk.
Fra en e-post som er signert Elkjøp, får mottakeren en link der det tilbys gratis flatskjermer og iPhone til 19 kroner. Men selv om tilbudene virker for gode til å være sanne, er fremtoningen troverdig nok til at flere lar seg lure, sier Schmidt.
– Tidligere var mailene uprofesjonelt utformet, det var mange skrivefeil og dårlig språk. Nå ligner det veldig på vårt materiale, sier Schmidt.
Svindlingen rammer også flere enn før.
– Oppgir man kontoinformasjon, trekkes man «bare» for en hundrelapp der, og en hundrelapp der. Mange merker ikke en gang at de har blitt lurt, sier Schmidt.
Advarer mot mail fra Skatteetaten
Skatteetaten er også blant aktørene svindlere prøver å utgi seg for å være. I en e-post som har blitt sendt ut til et hundretalls personer, får mottakerne beskjed om at det er restskatt til gode. Alt som gjenstår er å fylle inn kontoopplysninger.
– Dette er opplysninger vi aldri ville bedt om uten at man var pålogget i Altinn, sier kommunikasjonsrådgiver Anette Bjerke i Skatteetaten.
Hun ber mottakerne slette e-postene umiddelbart.
– Ikke responder og ikke trykk på linker. Vær kritisk og se nærmere på webadressen. Legg for all del ikke igjen kontoinformasjon på et slikt nettsted, råder fungerende forbrukerombud Bente Øverli.