Hopp til innhold

Flere vil legge ned Oslo-trikken

Oslo Unge Høyre bryter med moderpartiet og støtter Frp i synet på blåtrikkens framtid. Ungdomspartiet sier nei til trikk og ja til superbuss.

Trikk ved Oslo tinghus

NORDRE STRENG: Såkalte Nordre kollektivstreng forbi Oslo tinghus og videre til Holbergs plass er blant trikketraseene som skal oppgraderes før Oslo får nye trikker. Prislappen er om lag en halv milliard kroner for en snau kilometer.

Foto: Olav Juven / NRK

– Det er mange som synes trikk er koselig, og også jeg liker trikken veldig godt. Den er nostalgisk og hyggelig, sier Oscar Christopher Husebye i Oslo Unge Høyre.

Men nostalgi holder ikke som argument for å bevare trikken, ifølge Husebye. Han leder Vestre Aker Unge Høyre, som nylig fikk Oslo Unge Høyre med på å fase ut trikken og erstatte den med superbusser.

I likhet med Frp argumenterer Unge Høyre med at trikkens fordeler knyttet til miljø og kapasitet er i ferd med å forsvinne.

I Bergen har man testet ut superhybridbusser på 24 meter, noe som tilsvarer to meter lenger enn noen av dagens trikker i Oslo.

Vedtak i representantskapet i Oslo Unge Høyre

– Superbusser er mye billigere i drift og mye billigere å anskaffe. Teknologien er i stadig utvikling. Trikkene er låst til sporene sine uansett, sier Husebye.

Kan ikke svinge unna

Manglende fleksibilitet er et vanlig ankepunkt mot trikken. Skulle tekniske problemer eller en feilparkert bil stoppe trikken, blir den stående på skinnene og lage trafikkork.

Oscar Christopher Husebye

NEI TIL TRIKK: Oscar Christopher Husebye og Oslo Unge Høyre vil fase ut trikken og erstatte dem med lange hybrid- eller elbusser.

Foto: Olav Juven / NRK

Oscar Christopher Husebye sier at trikken og trikkeskinnene også er til hinder for ambisjonene om at Oslo skal være en sykkelby.

– Jeg er selv en god venn som falt stygt da han fikk sykkelhjulet oppi skinnene, så det er faktisk en fysisk hindring som gjør det vanskeligere å sykle i Oslo.

– Låser seg

Oslo Unge Høyre påpeker dessuten at trikken er støyende og ikke minst dyr.

Totalt skal Oslo bruke over åtte milliarder kroner i forbindelse med at byen får nye trikker. Oslo Unge Høyre er redd store trikkeinvesteringer nå vil stå i veien for bedre løsninger i fremtiden.

– Om man bruker så mye penger på trikk, og eventuelt utvider trikkesystemet slik noen ønsker, låser man seg til det for mange år frem i tid. Det er uheldig, påpeker Oscar Christopher Husebye.

Borgerlig uenighet

Pengebruken er også grunnen til at Fremskrittspartiet nok en gang har foreslått å sende blåtrikken på skraphaugen. Og NRK søkelys på trikkens fremtid avdekker stor uenighet på borgerlig side. Unge Høyres moderparti er for trikk.

– Hadde du ikke hatt trikken, måtte du investert i en annen kollektivløsning. Resultatet ville nok raskt blitt dyrere enn å oppgradere det trikkenettet vi har i dag og investere i nye vogner, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg.

Høyre er likevel skeptiske til en utvidelse av trikkenettet. Det ønsker derimot Venstre.

– Trikk er et meget attraktivt kollektivtilbud som mange ønsker å benytte seg av, som har høy kapasitet og bidrar til å knytte byen sammen.

– Samtidig er det sånn at når vi nå gjør en kjempeinvestering i nye trikker, vil det være en veldig stor fordel å ha et større trikkenett og benytte investeringen på, sier gruppeleder Guri Melby.