En elev truet med å brenne ned lærerens hus, mens en annen skulle finne fram en pistol om læreren ikke gjorde som han sa, skriver Dagsavisen.
Dette er noe av det som kommer fram i en bekymringsmelding fra arbeidsmiljøutvalget ved Ulsrud videregående skole i Oslo. I et brev til utdanningsetaten ba utvalget om «støttende tiltak».
Rektor David Dunlop opplyser at to vektere ble hyret inn kort tid etterpå, og at dette tiltaket er avklart med etaten. Etaten sier den «vil ha dialog (...) om fordeling av utgifter til vektertjenester».
– Vi er midt oppe i den prosessen nå. Etaten har sagt at de har registrert dette som et ønske fra skolens side, men ikke gitt oss noe endelig svar på om de vil bidra med ressurser. Akkurat nå teller vi på knappene om vi har penger til å ansette flere miljøarbeidere fra høsten av, sier han.
I tillegg til bekymring for de ansattes psykososiale miljø, skriver utvalget om slåsskamper og flere politiutrykninger til skolen.
Trusler elevene imellom skjer jevnlig
«Elever har til og med uttalt at de er så redde for enkelte gjengmiljøer at de frykter at noen kan bli drept», står det i brevet til etaten.
Flere av hendelsene som beskrives knyttes til rus. I tillegg til at det har foregått både kjøp og salg av narkotika på skolen, er det også elever som ruser seg i skoletiden. Mange lærere er redde for å stoppe uønsket atferd fordi elevenes reaksjon kan være uforutsigbar.
– Omfanget av disse hendelsene er større nå enn for noen år siden. Samtidig beskriver ansatte som jobbet her på 90-tallet en situasjon som var enda tøffere. Vi har sett en bedring i 15 år, før problemene har tatt seg gradvis opp igjen, sier Dunlop.
En fallitterklæring
Simon Malkenes, lærer ved Ulsrud VGS, mener det ikke er snakk om «en håndfull elever» som skaper problemer.
– Vi har veldig mange elever som har behov for tett og nær oppfølging som vi ikke greier å gi dem. Det er snakk om ungdommer med mye bagasje. Når de samles på ett sted, blir de ikke opptatt av skole lenger.
Malkenes, som har jobbet ved skolen siden 2005, mener det er viktig at dette kommer fram og blir synliggjort slik at problemene kan løses. Ifølge han hjelper det ikke å bagatellisere eller bortforklare situasjonen. Han mener det er en «fallitterklæring» å sette inn vektere for å løse problemene.
– Skolene som har problemer må få hjelp, ressurser og fagfolk. Vektere er ikke pedagoger. De krevende elevene må få bedre oppfølging, sier Malkenes.