Hopp til innhold

Kalles skamløse og villedende - nå skal selskap som bistår desperate kreftpasienter undersøkes

Forbrukerombudet skal undersøke om selskapet Oncolomed driver med villedende markedsføring. Selskapet tjener store penger på å sende kreftpasienter ut av landet for behandling. Daglig leder i selskapet avviser kritikken.

Torkel Oftedal

Torkel Oftedal avviser kritikken fra Kreftforeningen og mener markedsføringen ikke har vært villedende.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

«Vi har kontakt med de beste spesialistene som finnes for din krefttype», «Vårt meget kompetente team av medisinsk ekspertise», «bemerkelsesverdige resultater»

Dette er bare noe av det man kan lese på sidene til selskapet Oncolomed som bistår kreftpasienter med å få nye vurderinger eller finne behandling i utlandet. Oncolomed ble grunnlagt i 2010 og har adresse i Sandnes. Det er ingen leger ansatt i selskapet per i dag.

– De driver og informerer på et språk som er kjent fra reklamebransjen og gir inntrykk av at de selger et fantastisk produkt, men det de realiteten er et medisinsk ikke-dokumentert tilbud, sa assisterende generalsekretær i Kreftforeningen, Ole Alexander Opdalshei, i Dagsnytt 18 i dag.

I dag ble det kjent gjennom Aftenposten at Forbrukerombudet skal undersøke om selskapet har drevet med villedende markedsføring mot sårbare og desperate kreftpasienter etter klage fra Kreftforeningen. Sistnevnte møtte daglig leder i Oncolomed, Torkel Oftedal, til debatt i dag.

Over 400 kunder

– Jeg mener hele problemstillingen er snudd på hodet. Vi tilbyr en «second opinion». Pasienter kommer med sine journaler og vi sender dette til en rekke klinikker, til Italia. Tyskland, USA ..., sier Oftedal.

– Vi har kontakten med klinikkene. Dette gjør at pasientene får flere tilbud å forholde seg til, sier han videre.

Ole Alexander Opdalshei

Assisterende generalsekretær i Kreftforeningen, Ole Alexander Opdalshei, er veldig kritisk til selskapet Oncolomed.

Foto: Hans Ola Hevrøy / NRK

På sine hjemmesider skriver selskapet at de har bistått over 400 personer. Oftedal har i flere år vært kritisk til tilbudet i Norge og mener det tar for lang tid før nye behandlingstilbud blir tilgjengelige her. Han nevner blant annet «Cyber knife» og protonbehandling. Han avviser at det er økonomiske motiv som driver ham og Oncolomed.

– Det vi tjener mest på er at pasientene lever og har det bra. Det er ingenting som tar livet av flere enn å miste håpet.

Oftedal har ikke tall på hvor mange som har overlevd etter deres hjelp, men mener det er flere. Ifølge Aftenposten sin artikkel er 31 av 38 pasienter de har sjekket døde. Oftedal mener avisa ikke har gjort rede for om dette har en sammenheng med tilbudet de har fått etter å ha vært i kontakt med selskapet.

Skamløs

Til avisa kaller Kreftforeningen markedsføringen som skamløs og opprørende. Helseminister Bent Høie (H) har også uttalt seg kritisk. Nå skal selskapet undersøkes.

– Er det hva de driver med eller markedsføringen dere er mest opptatt av?

– Begge deler for så vidt, men nå har vi løftet dette med markedsføringen. Det er svært uheldig måte å formulere seg på. Vi mener de gir inntrykk av at de selger et helt annet produkt enn det de gjør, sier Opdalshei.

Han mener det bør tas til ordet for å bygge opp en offentlig instans som kan gjøre jobben som blant Oncolomed gjør i dag.

– Dette må være helt uten økonomiske interesser og viderebringes uten et inntektsbringende element som det er snakk om i dette tilfellet, sier Opdalshei.

Oftedal avviser igjen at det er økonomiske motiv som driver Oncolomed. Han forteller til NRK at selskapet flere ganger har avvist pasienter. Han mener mange pasienter har klart seg etter å ha fått bistand fra dem.

– Kritikken er langt over mål. Jeg mener Kreftforeningen burde jobbet med oss og ikke imot oss.

Oftedal opplyser at selskapet er i gang med en ansettelsesprosess i Tyskland og England. I England skal de ansette en onkolog.