Hopp til innhold

Kan få uforutsett gigantregning – ber om hastemøte med ministerne

Fylkeskommunen og Stavanger kan sitte igjen med milliardregning fordi halve inntektsgrunnlaget for Ryfast kan forsvinne.

Gjennomslag Eiganestunnelen

Ryfast kan bli mye dyrere for bilistene hvis "skrekkscenarioet" med 50 prosent fall i inntektsgrunnlaget slår til. Bildet er fra gjennomslaget i Eiganestunnelen.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

– Etter forrige møte i fylkessamferdselsutvalget ba vi om en orientering om økonomien i Ryfast. Det nye er at det kan bli privat ferjedrift over Høgsfjorden, noe som kan ta 20–25 prosent av trafikkgrunnlaget fra Ryfast, sier leder i samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune, Arne Bergsvåg (Sp).

Samtidig som åpningen av det som kommer til å bli verdens lengste undersjøiske biltunnel nærmer seg, har de som skal ta regningen fått mer å tenke på. For hvis 20–25 prosent av trafikken forsvinner, forsvinner tilsvarende i bompenger.

– I tillegg kan vi forvente en elbilandel på 20–25 prosent. Det betyr at halvparten av inntektsgrunnlaget som var forutsetningen for Ryfast kan falle vekk. Da må vi slå alarm, sier Bergsvåg videre.

Fylkessamferdselsutvalget

Bekymrede politikere møttes i Fylkessamferdselsutvalget i dag.

Foto: Pål Berg Mortensen / NRK

Kan føre til mer bompenger

– Derfor vi ber om et snarlig møte med departementene, sier Bergsvåg. Fylkeskommunen ønsker å møte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og kommunalminister Jan Tore Sanner (H).

Sammen med Stavanger har fylkeskommunen garantert for 6 milliarder kroner for Ryfast. Denne garantien kan bli utløst hvis opp mot halvparten av inntektsgrunnlaget forsvinner. Verken gratis elbilpassering eller privat ferje var en del av planen da Ryfast ble vedtatt på Stortinget.

– Det kan i første omgang føre til mer bompenger og lenger innkrevingstid hvis fylket må utløse hele eller deler av garantien. Når dette er forårsaket av at premissene for Ryfast har blitt endret, så mener vi at vi ikke kan stå med de forpliktelsene, sier Bergsvåg.

Vil fjerne ferjelem

Utvalget vedtok også å fjerne ferjelemmen og legge ned ferjekaien på Oanes. Dette vil gjøre det vanskelig å få til privat ferjedrift over Høgsfjorden. Det får ordføreren i Forsand kommune, Bjarte S. Dagestad (H), til å reagere.

– Å ta ned lemmen på Oanes kan jo tolkes som at fylkespolitikerne aktivt går inn for å legge mest mulig i veien for å hindre kommersiell ferjedrift, sier han til Aftenbladet.

Høgsfjordferja er det som knytter sammen Forsand og Sandnes kommune i dag, to kommuner som snart vil slås sammen til nye Sandnes kommune. Derfor vil kommunene redde ferja som fylket og stat ikke vil finansiere.

– Dette blir for dumt, sier varaordfører i Sandnes Pål Morten Borgli til avisa.

Bergsvåg skjønner at de reagerer i Forsand og Sandnes. Han avviser ikke at dette er gjort for å sabotere for privat drift av ferje over Høgsfjord.

– Ja du kan på en måte si at det er en ønskelig konsekvens, men vi skal ivareta fylkeskommunen sine interesser. Det å legge ned ferjekaien på Oanes er en konsekvens av at vi ikke skal ha ferje der lenger, sier han.