– Dette vil være dårlig samfunnsøkonomi, sier varaordfører i Sandnes kommune, Pål Morten Borgli (Frp).
I går ble det kjent at samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune har vedtatt, med 8 stemmer mot 7, å fjerne ferjelemmen og legge ned ferjekaien på Oanes. Dette til tross for at Sandnes og Forsand kommune for tiden jobber med å få til privat ferjedrift over Høgsfjorden. Det fordi disse to kommunene skal slå seg sammen, samtidig som de er fysisk atskilt av fjorden.
- Les bakgrunnnen for konflikten:
– Det er dårlig samfunnsøkonomi når et samfunnsorgan legger ned en ferjekai og bruker penger på å fysisk fjerne ferjelemmen, når en kommune i neste omgang må ekspropriere og bygge opp på ny, sier Borgli.
Sabotasje?
Det spekuleres i at fylkeskommunen gjør dette for å ødelegge muligheten for privat ferjedrift. Det fordi en eventuell privat ferje vil konkurrere om trafikken med den nye Ryfast-tunnelen. Fylket har sammen med Stavanger har gitt en garanti på 6 milliarder. Denne garantien kan bli utløst hvis deler av inntektsgrunnlaget for tunnelen faller bort. Likevel vil ikke mannen bak forslaget, Per Kåre Foss fra KrF, ta ordet sabotasje i sin munn. Han møtte Borgli til debatt hos NRK Rogaland i dag.
– Denne saken handler om hvilke beredskapskaier vi trenger når vi får både Ryfast og Rogfast. Det viktige i saken er at vi ikke skal ha ferjer som beredskap. Vi skal ha riksvei 13, fylkesvei 46 og Rogfast og Ryfast. Det er flere kaier vi ikke trenger. Tau-kaien skal vi heller ikke ha. Vi skal ha anløp til hurtigbåter men ikke ferjer, sier han.
– Vi skal ikke drive beredskap vi skal drive rutetrafikk, kontrer Borgli.
- Les også:
Vil ikke kjøre i tunnel
– Sandnes kan ikke lide av den mest fatale samferdselsfeilen som er gjort, nemlig Ryfast. Det går ikke an å tvinge alle reisende fra Ryfylke gjennom en tunnel, sier varaordføreren videre.
Foss står imidlertid ved sitt forslag.
– Det blir ikke bedre beredskap ved å opprettholde ferjekaien her. Det er helle ikke infrastruktur for moderne ferjedrift med lading blant annet. Innen få år skal ferjene være elektriske, sier han.
Fylkestinget skal behandle saken i juni.