Kraftverkssjef Knut Helge Kjærvik opnar pakken og dreg gassmaska godt over hovudet. Røysta hans blir litt svakare, men vi høyrer framleis kva han seier. Han startar bilen og vi køyrer inn i den smale og stort sett mørklagde tunnelen.
Det er heller ikkje ventilasjon eller naudkommunikasjon her inne. Fjellovergangen på fylkesveg 50 mellom Aurland i Sogn og Hol i Buskerud har vorte stadig meir populær. På sommartid er det ofte også turistbussar å sjå.
– Eg tør ikkje tenkje på kva som vil skje dersom det skulle byrje å brenne i ein turistbuss her inne, seier Kjærvik.
Vanskeleg å puste
E-CO Vannkraft i Vassbygdi har fleire kraftverk i området og mange av dei vel 40 tilsette køyrer dagleg gjennom tunnelane.
– Vi har vurdert det slik at det å køyre desse tunnelane utgjer den største risikoen for våre tilsette.
– Men kan det verkeleg vere nødvendig med gassmasker i bilane?
– Dersom det byrjar å brenne i tunnelen er det viktig å gjere dei rette tinga med ein gong. Med tjukk røyk kan det også vere vanskeleg å kome seg ut til fots. Med desse maskene skal ein kunne puste greitt i opp mot ein halv time, fortel han.
Kjærvik er kritisk til Sogn og Fjordane fylkeskommune som ikkje har utbetra tunnelane.
– Tunnelane burde vore gjort tryggare for lenge sidan, seier han.
Mange tunnelbrannar
– Vi håper sjølvsagt at vi ikkje får bruk for gassmaskene. Men i gitte tilfelle kan dei bidra til å redde liv, seier han.
Tek ikkje sjølvkritikk
Noralv Distad (H) leiar i samferdsleutvalet i Sogn og Fjordane, skulle gjerne sett at tunnelane mellom Aurland og Hol var utbetra tidlegare.
– Det er heilt klart behov for å sikre tunnelane mellom Aurland og Hol og det er lagt inn oppstart i 2020, seier han.
– Brannsjefen i din eigen kommune tør ikkje køyre tunnelane når han har barn i bilen. Tyder ikkje det på at tunnelane er farlege?
– Tryggleik i tunnelar er veldig viktig og eg er glad for at brannsjefen frontar denne problemstillinga sterkt.
– Men har fylkeskommunen gjort jobben sin når desse tunnelane framleis ikkje er utbetra?
– Ja, vi har gjort jobben vår ut frå dei rammevilkår vi har fått, seier Distad. Han viser mellom anna til at fylkeskommunen er i full gang med å utbetre Høyangertunnelen.