I innlegget som er delt på Facebook av politiet i Setesdal går det fram at operasjonssentralen, som tar imot nødsamtalene, håndterer mange forespørsler.
Det gjelder alvorlige saker og tulleting. Justisdepartementet la i 2014 fram en rapport der 90 prosent av telefonene var feiloppringing.
Akutte hendelser
Politiet opererer med to telefonnumre. 112 er et nødnummer som ringes når det er akutt, mens nummeret 02800 er alle andre henvendelser som ikke er akutt.
– 112 ringer man dersom man er i nød og trenger umiddelbar hjelp. For eksempel dersom har havnet i en trafikkulykke, ved pågående innbrudd, nettopp ranet, truet eller lignende, skriver politiet.
Politiet i Setesdal har publisert eksempler på folk som har ringt nødnummeret og spurt om forskjellige ting.
Dette spør du ikke om:
- Vil bli kjørt hjem fordi det er lang taxikø
- Har mistet klokka og vil vite hva klokka er
- Når dama du traff på byen ikke vil være med hjem
- Hjelp til å komme inn på puben du ble kastet ut av
- Når strømmen er borte, og du steker fisk, men ikke forstår forskjellen på politiets nødnummer og kraftselskapet som leverer strømmen
- Når åpner Vinmonopolet 17. mai
- Vil bli satt over til 02800
- Ber politiet fjerne ei måke som landet på verandaen
- Trenger nødpass og ikke fikk svar på 02800
Politiets operasjonssentral opplyser at folk ikke alltid får like raskt svar på 02800 fordi de prioriterer å svare på nødnummeret 112.
– Det er ikke ubegrenset mengde personer som besvarer telefoner. Da er det dessverre slik at man må akseptere en viss ventetid dersom man har spørsmål og forespørsler som ikke haster, skriv politiet i innlegget.