Hopp til innhold

Ikke alle tunneler klargjort for DAB

21. juni slutter NRK å sende på FM-nettet i Agder-fylkene. Fire lange tunneler må vente i opptil to år på å få dekning for digitalradio.

Ingen DAB-signal i tunnelene

Fire lange tunneler i Agder-fylkene har ennå ikke fått DAB-dekning.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Jan Øyvind Pedersen

Ingeniør Jan Øyvind Pedersen har ansvaret for DAB-utbyggingen i tunnelene.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

– Vi har nå installert DAB i tunnelene som tidligere hadde FM, sier ingeniør i Statens vegvesen, Jan Øyvind Pedersen.

– FM var opprinnelig installert i tunneler med mer enn 500 meters lengde. Etter slukking er det ikke sikkert at man får DAB i korte tunneler. Der kan man oppleve et brudd.

Statens vegvesen har bare krav om å installere kringkastingsanlegg i tunneler over 500 meter.

– Men vi har installert det i noen tunneler som er kortere også. Vi har ikke helt avgjort om vi i fremtiden kommer til å bygge ut også i kortere tunneler, sier Pedersen.

– Er det akseptabelt at tunneler under 500 meter ikke har dekning?

– EU setter bare krav til å ha dekning i tunneler over tusen meter. Men de nasjonale kravene er 500 meter. Om det skal installeres DAB i kortere tunneler, blir mer et spørsmål om service for trafikantene.

Fire tunneler må vente

Fånefjell i Bygland

Tunnelen som går gjennom Fånefjell i Bygland må vente til bortimot 2019 på å få DAB-dekning.

Foto: Svein Sundsdal / NRK
Lervik i Kvinesdal

Lervik i Kvinesdal. Tunnelen har får ikke DAB-dekning før i 2018.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

I dag er det fire tunneler over 500 meter som gjenstår å bygges ut for DAB-mottak:

  • Skjeggestadtunnelen på E39 vest for Flekkefjord
  • Gåsehellertunnelen på fylkesvei 42 ved Tonstad
  • Fånefjelltunnelen på RV9 i Bygland
  • Lerviktunnelen på fylkesvei 465 i Kvinesdal (som heller ikke har kringkastingsanlegg i dag).

Skjeggestadtunnelen skal være DAB-klar innen oktober. Fånefjell oppgraderes i 2018, og vegvesenet håper å få DAB på plass i Lervik i 2018. Gåsehellertunnelen har en lengre tidshorisont fordi det må omfattende arbeider til der.

Kostnadene varierer

Kostnadene ved å klargjøre tunneler for DAB avhenger av hvilke installasjoner som allerede finnes i tunnelene. Hvis infrastrukturen mangler, blir det dyrt.

Pedersen sier at man også i noen tunneler uten utbygd mottak, kan motta DAB-signaler. Radiosignaler bærer ofte oppimot 300 meter inn i tunnelen, noen steder nesten hele 500 meter.

– I noen tunneler kan det være dekning for regionblokka som sender NRK-kanalene, mens det kan være vanskelig å få inn riksblokka med de andre kommersielle kanalene. Det avhenger av hvor senderne er montert og hvilken styrke de har i nærheten av den enkelte tunnel.

– Så noen steder må du velge mellom NRK og andre kanaler?

– Ja, men det vil gjelde ute i dagen også. De to blokkene har ikke lik dekning over alt, sier Pedersen.

DAB-radio

DAB-radioen i bilen kan ikke ta inn radiosignaler i alle tunneler når NRK slutter på sende i FM-båndet 21. juni.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

DAB langs vegnettet

Vegvesenet har ikke oversikt over hvordan dekningen er på vegene.

Men på nettstedet Radio.no går det an å taste inn stedsnavn og se hvordan dekningen er.

– Dekningen langs vegnettet er et forhold mellom kringkaster og trafikanter. Det er ikke noe vegvesenet påvirker, sier Pedersen.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Feiret Eid med bønn og kake i Kristiansand 01:53
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 23 1,52 kr
Dyrest kl. 07 2,82 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %