17. desember 2014 gikk den første dynamittsalven av på Gvammen i Hjartdal. Smellet markerte anleggsstarten på det som skal bli den nye tunnelen på E134 mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord.
Les også:
3. mai 2017 var det fest på Århusmoen i Seljord. Halv tre onsdag ettermiddag ble salven som sørget for gjennomslag fyrt av inne i Mælefjellet.
– Dette har jeg gledet meg til, det er en milepæl i prosjektet, sa Seljord-ordfører Halfdan Haugan, før gjennomslaget.
Prosjektleder Thorfinn Haugo forteller at det har vært litt av en jobb.
– Det har vært mye utfordringer på dette prosjektet med uforutsette vannproblemer, først og fremst store mengder vann og veldig høyt trykk.
Les også:
Han er lettet over å kunne markere at de endelig er kommet gjennom.
– Nå kan vi sette punktum for det kapittelet, og fortsette med å bygge vei inni tunnelen, sier han.
Lengst i Telemark
Mælefjelltunellen er nærmere en mil lang, den vil bli den lengste tunnelen i Telemark og sjuende lengst i landet. Når tunnelen står ferdig i 2019 vil man spare bortimot tjue minutter mellom Bergen og Oslo.
Selv om fjellet er åpent er ikke anlegget ferdig ennå.
– Nå skal vi renske vekk all midlertidig veibane og bygge opp ny veibane og infrastruktur gjennom hele tunnelen. Vi skal bygge ti tekniske bygg der inne og isolere alt, så det er fortsatt en stor jobb å gjøre, sier prosjektlederen.
Jublet for gjennomslag
Anleggsfolket fra NCC og Statens vegvesen klatret opp på steinrøysa og jublet etter gjennomslaget.
Jan Ove Aarebakk har kjørt stein i Mælefjellet siden 2015. Sjåføren sier det er blitt mye venting på grunn av alt vannet.
– Det er blitt noen timer inni her, så det var artig å endelig komme gjennom, sier han.
– Dette er folk som bygger landet, som gjør at vi andre kan kjøre trygt på veier og i tunnelene?
– Ja, veien kommer ikke på rull, så vi må legge ned en god del arbeid, sier prosjektleder Thorfinn Haugo.
Les også: