For de siste dagene har vi fått vite viktige deler av den nye nasjonale transportplanen. Tidligere i uka var det gladmeldinga om at Tromsø får ny innfartsvei gjennom Ramfjord. Nå får vi også vite at det skal bygges tunneler på E6 i Nord-Troms.
Bevisst strategi
Lokalt ropes hurra over disse lekkasjene og gladsakene.
Dette er jo ledd i en bevisst PR-strategi. Regjeringspartiene i samarbeid med Venstre og Kristelig Folkeparti forteller om satsinga på samferdsel som de sier vil komme i transportplanen.
Sjelden har det lekket så mye fra et dokument som ikke er ferdig, og der vi ikke har fått sett helheten.
Ikke greit i 2009
I dag er dette greit, ikke minst for Frp. Men et slikt opplegg var ikke greit i mars 2009.
Da skulle det legges fram en ny nasjonal transportplan. Stoltenberg-regjeringa ville i Tromsø skryte av veisatsinga i Nord-Norge i den ny transportplanen. Dette skulle være en viktig del av regjeringas nordområdesatsing.
Opplegget var at statsminister Jens Stoltenberg sammen med utenriksminister Jonas Gahr Støre, finansminister Kristin Halvorsen, samferdselsminister Liv Signe Navarsete og fiskeriminister Helga Pedersen skulle legge fram en ny plan for nordområdesatsing. Nyhetene om Nord-Norges andel til veier, skulle offentliggjøres dagen før hele transportplanen skulle legges fram for Stortinget.
Frp fikk stanset lekkasjene
Men Fremskrittspartiet sørget for at nyhetene om satsinga i Nord-Norge ikke ble offentliggjort.
– De ønsket å presentere NTP for de tre nordligste fylkene, men dette er ikke konstitusjonelt riktig, uttalte stortingsrepresentant for Frp, Øyvind Korsberg til iTromsø.
Lik tilgang
Korsberg understreket at en sak som skal legges fram for Stortinget, må godkjennes av Kongen i statsråd før den blir offentliggjort. Dette blant annet fordi alle stortingsrepresentanter skal ha lik tilgang til informasjonen.
– Dette er en åpenbar glipp fra Samferdselsdepartementet, uttalte Korsberg, som umiddelbart tok kontakt med Stortingets visepresident, Carl I. Hagen, om saken.
Hagen kontaktet Samferdselsdepartementet, som straks skal ha innrømmet at de hadde gjort feil. Og Stoltenberg-regjeringa fikk ikke presentert deler av den kommende transportplanen i Tromsø i 2009.
Ikke informert i dag
Men i dag ser vi at store og viktige prosjekter presenteres fra den kommende transportplanen som skal gjelde i de neste 12 årene. Det skjer stykkevis og delt. Og Stortinget er ikke informert om hva regjeringas og støttepartienes samla opplegg går ut på. I dag aner vi ikke om viktige prosjekter i Troms som utbedring av veien i Skibotndalen, om strekninga Nordkjosbotn-Hatteng, Brannvoll-Heia er med i transportplanen, og eventuelt når byggestart er planlagt.
Hva vil skje i Sør-Troms?
NTP skulle si noe om endelig prioritering og eventuelle oppstartstidspunkt for deler eller hele Hålogalandsvegen. Hva vil skje? Veistrekninga på 150 kilometer mellom Sortland og Evenes har for lav standard. Opprustinga av veien berører syv kommuner i Nordland og Troms. Prosjektet har blitt adskillig dyrere enn først beregna, 3,1 milliarder kroner i 2012, til 11,2 milliarder kroner i 2016. Hva loves av penger?
Hva med mudring av Tjeldsundet?
Etterslepet på vedlikehold av fylkesveiene i Troms er på 6-8 milliarder kroner. Fylkestinget har bedt om at dette må være den viktigste veiprioriteringa som må gjenspeiles i nasjonal transportplan. Og blir det sagt noe som helst om Tromsbanen? Hva vil bli bygd ut av fiskerihavner?
Dropper valgløfte
Vi aner ikke. Dette inngår ikke i PR-turneen som nå gjennomføres. Den samla planen legges fram for Stortinget rett før påske. Da får vi mer nøyaktig informasjon om planene og finansiering.
Da samferdselsministeren var i Ramfjord, måtte han innrømme at det gamle valgløftet fra Høyre og Frp om at E8 skulle være bompengefri, ikke blir innfridd. Han sa det ikke sjøl, men media måtte regne ut at bompengeandelen på innfartsveien til Tromsø blir på 750 millioner kroner.
Da vet vi det. Og det er ingen lekkasje, men et politisk løftebrudd fra de to regjeringspartiene.