Hopp til innhold

Mener staten må ta regningen om veien blir for dyr

Tromsø-politikerne mener staten må ta regningen om den nye E8 blir dyrere enn planlagt.

Østre alternativ

Nye E8 gjennom Ramfjord utenfor Tromsø.

Foto: Kart: Tromsø kommune

Dersom regninga for utbygging av E8 gjennom Ramfjord blir større enn hittil beregnet, må staten ta denne ekstraregninga. Det er politikerne i Tromsø formannskap enige om.

I september vil Statens vegvesen vite hva innfartsveien til Tromsø vil koste.

Gruppeleder Erlend Svardal Bøe i Høyre sier at det ikke vil være aktuelt å øke bompengeandelen for å dekke overskridelser.

– Først og fremst må vi få en finansiering gjennom statsbudsjettet, og økte rammer på nasjonal transportplan. Så må vi eventuelt sette oss ned som politikere og se på andre finansieringsalternativer om det skulle vise seg at prosjektet overskrider de 2,1 milliardene som ligger inne i prosjektet, sier han.

(Artikkelen fortsetter under)

Erlend Svardal Bøe

Gruppeleder Erlend Svardal Bøe i Tromsø Høyre.

Foto: Tromsø kommune

Planlegges med bompenger

Tidligere i vår ble det klart at E8 i Ramfjord er med i Nasjonal transportplan. Bompenger blir en del av løsningen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sa da at mindre enn halvparten av prosjektet skal finansieres av bompenger.

Prosessen med ny trasé gjennom Ramfjord startet allerede i 1988. Solvik-Olsen kaller det for en «kampsak» for alle de fire partiene å finne en løsning for veien.

– Dette er noe som har vært diskutert i flere tiår. Vi er enige om å finne penger til å gjøre denne jobben nå, sier Solvik-Olsen.

Det har versert en diskusjon om hvor veien skal gå. Samferdselsministeren opplyser at det er den østre traseen som vil bli bygget ut.

Han sier videre at det er for tidlig å si nøyaktig når spaden går i jorda.

– Det vil ta noen år å bygge og det vil ta noen år før alle byggetegninger er klare, sier han.