23. november ble en buss totalskadd av brann og flere naboer evakuert på Flatåsen på grunn av giftig røyk. En kvinnelig passasjer og en bussjåfør kom seg uskadd ut. I formiddag skjedde det igjen på Reppe i Trondheim, og denne gangen var det tre passasjerer og en bussjåfør som kom seg uskadd ut.
– Det skal ikke være mange branner i busser. Det har vært for mange allerede, sier operasjonsleder ved Trøndelag politidistrikt, Bernt Tiller.
Politiet ble varslet om bussbrannen på Reppe ved 9:30-tiden. Brannvesenet fikk raskt kontroll.
Saken fortsetter under bildet.
Tekniske undersøkelser
Bussen er nå fraktet til fylkeskommunens oppsamlingssted for busser på Sorgenfri. Der vil trolig politiets teknikere foreta krimtekniske undersøkelser over helga.
– Det må undersøkes om det er en svakhet. Det kan jo være forskjellige ting også, men vi må undersøke om det har en sammenheng, sier operasjonsleder Tiller.
Både i kolletivselskapet AtB og hos bussoperatør Nettbuss skaper brannene uro.
– Det er selvfølgelig alvorlig, og det er viktig at det følges opp hva som er årsaken, sier informasjonssjef i AtB, Grete Opsal.
Samme bussmodell
Ifølge regiondirektør Trøndelag i Nettbuss AS, Jon Olav Sætertrø, er det snakk om to 12 meter lange Solaris gassbusser. De er fra samme produksjon og ble levert samtidig i 2010.
– Det er klart bekymringsfullt for oss som opererer bussene, sier Sætertrø.
Mens bussen på Flatåsen vil bli kondemnert er det håp om å berge dagens brannskadde buss siden skadene begrenser seg til motorrommet. Også i brannen på Flatåsen ble det spekulert i om brannen startet i motorrommet bak.
– Det har ikke kommet noen konklusjoner per i dag på det, så vi har ikke oversikt over hva som var årsaken, sier regiondirektøren.
Saken fortsetter under bildet.
20 busser av samme type
Bare i Trondheim er det 20 busser av samme type som de to som nå er ute av trafikk. Leverandøren skal være i gang med å gjennomgå vedlikeholdshistorikk og se om det er gjort endringer på bussene. Det kan bli iverksatt undersøkelser av tilsvarende gassbusser. Om de må tas ut av trafikk er foreløpig ikke avklart.
– Det er ikke besluttet det per i dag, nei, sier Sætertrø, men legger til at dette er en vurdering som må tas i samarbeid med leverandøren.