Hopp til innhold

Vil at barneskoleelever skal lære seg programmering

– At programmering har en plass i skolen og barnehagen, er like opplagt som at blyanter og farger har det, sier IKT Norge.

Gutter som programmerer

15-åringene Jonas og Petter gleder seg til å lære mer om programmering.

Foto: Selena Konjhodzic / NRK

– Vi begynner med introduksjon, men jeg vet ikke hvor lang tid dette kommer til å ta. Det er jo ingen som har hatt programmering som valgfag før, sier lærer Rikart Nyheim.

Han underviser 10.-klassingene som har valgt koding som valgfag, på Hoeggen skole i Trondheim. I løpet av året er målet at elevene skal lage et spill.

LES OGSÅ: Skal konkurrere i lego-programmering.

Koding på 146 skoler

I fjor høst la regjeringen fram en ny, nasjonal realfagsstrategi og resultatet er blant annet én ekstra naturfagstime i uka på barneskolen og pilotprosjektet med koding på ungdomsskolen, som kan bli et fast valgfag i framtida. 53 kommuner får teste prosjektet, som varer til og med skoleåret 2018–2019.

Burde vært introdusert tidligere

Torgeir Waterhouse

Torgeir Waterhouse mener programmering burde bli introdusert for elevene langt tidligere enn som et valgfag på ungdomsskolen.

Foto: Pressebilde / IKT Norge

Direktør for internett og nye medier i IKT Norge, Torgeir Waterhouse, mener koding må komme fast inn i skolen, så fort som mulig.

– At programmering har en plass i skolen og barnehagen, er like opplagt som at blyanter og farger har det, sier Waterhouse.

Han har drevet med programmering helt ned i barnehagen, og mener ikke alderen er noen hindring.

– Programmering handler om å forstå samfunnet vi lever i. Alt vi har rundt oss er programmert og laget av programmerere. Det å ha innblikk i dette er viktig, på samme måte som andre fag i skolen gir innblikk i andre deler av hvordan samfunnet fungerer, sier Waterhouse.

Mål å innføre fast

 Torbjørn Røe Isaksen

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og Regjeringen har bestemt at skal 155 ungdomsskoler over hele landet skal tilby koding som valgfag.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, er ikke helt enig med Waterhouse og mener det finnes andre fag som har større prioritet.

– Når det gjelder teknologiutdanning ser vi at norske elever på barne- og ungdomsskolen, gjør det best, sammenlignet med andre land, sier Isaksen.

Men han påpeker samtidig at målet er å innføre dette som fast valgfag etter hvert.

Positive elever

I Trondheim har også Flatåsen skole, Markaplassen skole, Rosenborg skole og Stabburssmoen skole, valgfaget. På Hoeggen har 15-åringene Petter og Jonas store forventninger etter de første timene.

– Vi har ikke lært så my enda, men jeg har lyst til å lage et spill, sier Petter.

Håper dere å lage det neste Pokémon Go-spillet?

– Nei, jeg tror ikke det, men det hadde jo vært en start ...