– Rema 1000 setter ny rekord, jeg finner ingen hvis omdømme har falt like mye på bare ett år, sier Jonny Nordøy, bedriftsrådgiver i Kantar TNS til E24.
Dagligvarekjeden plasserer seg på 67. plass av alle de 70 virksomhetene som er kartlagt i årets undersøkelse.
– Dette er ikke overraskende i lys av de siste månedenes støy rundt Rema 1000, men resultatet er en tydelig tilbakemelding fra publikum som vi tar på alvor, sier Rebecca Ophus, kommunikasjonsrådgiver i Rema 1000.
Kantar TNS har gjennomført omdømmeundersøkelser blant ledende virksomheter i Norge siden 2008.
Bestevennstrategi
Nordøy mener det er Remas bestevennstrategi som har ført til omdømmefallet. Det har vært mange reaksjoner fra publikum og mye negativ omtale i media.
I bestevennstrategien er poenget å redusere tallet på merkevarer i butikken og sikre lange og eksklusive avtaler med færre leverandører og gi disse leverandørene flere varer godt plassert i butikkene.
Det førte til utestengelse av flere populære merkevarer, blant dem Mack bryggeri som senere ble tatt inn igjen.
Æ-appen
Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI peker også på bestevennstrategien, men mener i tillegg at Æ-appen har spilt en negativ rolle.
– Rema hadde håpet å få flere kunder med Æ-appen, men så skjedde det motsatte. Kiwi og Extra svarte med å tilby egne rabatter på lignende produkter. Dermed er det ikke bare omdømmet, men også markedsandelen til Rema som går tilbake, sier Gisholt, til E24.
Vinneren i Kantar TNS sin omdømmeundersøkelse er Vinmonopolet. De har seiret fem år på rad.
Også en undersøkelse fra kommunikasjonsbyrået Apeland viser at omdømmet til Rema faller. Her får lanseringa av Æ-appen mye av skylda. Her var omdømmefallet 7,3 poeng fra i fjor.