Hopp til innhold

Pollenallergi kan svekke Odas (17) vitnemål

Ny forskning fra NTNU viser at elever med pollenallergi scorer dårligere på eksamen.

Pollenallergi

I pollensesongen får Oda Haugen ofte hodepine, og sliter med å konsentrere seg. En studie viser at pollenallergi kan svekke eksamensresultatene hennes.

Foto: Morten Andersen

– En av ti elever med pollenallergi går ned en hel karakter om det er mye pollen på eksamensdatoen, sier Simon Bensnes ved NTNU.

Pollenforskning

Simon Bensnes ved NTNU skriver doktorgradsavhandling om utdanningsøkonomi og har sett nærmere på sammenhengen mellom pollenspredning og prestasjoner på eksamen.

Foto: Morten Andersen

Han har sett nærmere på sammenhengen mellom pollenspredning og prestasjoner på eksamen blant elever i videregående skole.

Det var Gemini.no som først omtalte saken.

Får konsekvenser for elevenes yrkesvalg

Forskeren på NTNU har samlet sammen data fra alle elver på videregående skoler i Norge, og slått det sammen med info fra pollenstasjonene.

– Jeg har sett hvor mye pollen det er på datoen eksamen holdes på de ulike skolene. Da finner jeg at elevene går ned i karakter, om det er mer pollen enn vanlig, sier Bensnes

Han forteller også at dette får direkte konsekvenser for elevenes yrkesvalg og produktivitet i arbeidslivet.

– Vi vet at eksamenskarakterene har stor betydning for mulighetene elevene får seinere på universitet. Jeg finner at elever som blir utsatt for mer pollen på sin eksamen, har mindre sansynliget for å begynne på universitetet. Potensielt sett viser det også at pollen kan påvirke produktivitet i den arbeidende befolkningen, sier Bensnes.

Pollensesongen er ekstra kraftig i år

Eksamenstid og pollensesong er en dårlig kombinasjon for elever som plages med pollenallergi, viser forskning.

Foto: Håvard G. Hagen / NRK

Mange ungdommer sliter med pollen

Ifølge Norges astma- og allergiforbund, lider mellom 25 og 30 prosent av norske ungdommer av pollenallergi. En av disse er Oda Haugen (17).

– Jeg kjenner symptomene ganske godt, så jeg forstår at det kan svekke en delt ting når det kommer til skole, for man blir veldig sliten, sier Haugen.

Selv om hun har krav på ekstra tid under eksamen, viser forskningsresultatet at dette har liten innvirkning.

– Det oppstår på tross av at man har ekstra tid. Det kunne potensielt vært enda mere negativ effekt om man ikke hadde slike ordninger, sier Bensnes.