Hopp til innhold

Ber om søknad fra Saga Oseberg

TØNSBERG (NRK): Er vikingskipet Saga Oseberg en robåt eller et passasjerskip? Det er kjernen i striden mellom stiftelsen bak skipet og Sjøfartsdirektoratet.

Ole Harald Flåten

FORTØYD: Høvedsmann for Saga Oseberg, Ole Harald Flåten, håper på en rask løsning. Nå ligger skipet fortøyd i Tønsberg i påvente av klarering.

Foto: Anne Melsom Bjerke

I helgen kom nyheten om at Sjøfartsdirektoratet mener "Saga Oseberg", som er bygget som en kopi av Osebergskipet, kanskje må klassifiseres som et passasjerskip for å kunne ha med seg mer enn 12 passasjerer.

Og for å få en slik godkjenning, kan det blant annet bli nødvendig å installere motor.

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, sier de foreløpig ikke har kommet med konkrete krav, og etterspør en formell søknad fra stiftelsen.

– Og det med motor er bare nevnt som et eksempel på noen krav som kan bli aktuelle hvis de skal gå som passasjerskip. Vi har god erfaring med å finne gode løsninger i lag med denne type stiftelser.

Trenger mer informasjon

Aarhus sier Sjøfartsdirektoratet trenger mer informasjon før de kan komme med en konkret vurdering.

Høvedsmann Ole Harald Flåten sier det er en grunn til at de aldri har søkt om å bli klassifisert som dette tidligere.

– Uten at alle har hver sin åre, så kommer vi ikke noe sted, så vi må ha mannskap. Hvis vi hadde hatt vårt eget mannskap om bord, og tatt imot passasjerer som ikke hadde gjort noe som helst, så ville det vært en helt annen sak, men det gjør vi ikke, forteller Flåten.

Saga Oseberg fra siden

12 PASSASJERER: Siden skipet ikke er godkjent som passasjerskip kan de per nå ikke føre mer enn 12 passasjerer.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Økonomiske konsekvenser

Saga Oseberg er bygget som en arkeologisk kopi av Osebergskipet, og ble sjøsatt for første gang i 2012.

Skipet ligger nå fortøyd i Tønsberg i påvente av en avklaring, og stiftelsen oppgir at de foreløpig har måttet avlyse avtaler for 250.000 kroner.

– Jeg tror man må ta utgangspunktet i det danske regelverket og se på hva som er gjort der med vikingskip. Også må man se på den dokumentasjonen og det opplæringssystemet som vi har for å sikre trygg drift og erkjenne at det kanskje er godt nok til å kunne operere en robåt i begrenset farvann, sier høvedsmann Tor Øydvin.

Han mener sikkerheten er godt ivaretatt, og sier et eventuelt krav om å installere motor ville fått enorme konsekvenser.

– Hele poenget med dette skipet er at det er en reel utgave av vikingskipet som står i verdensarven vår. Vi har kopiert det med tradisjonelt verktøy og med alle ting ivaretatt med tanke på det. Det er derfor direkte latterlig at man skal installere en motor, sier Øydvin.

Venter på søknad

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus

VEDTAK: Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, sier at de har bedt om mer informasjon før de kommer med et vedtak.

Foto: Haakon Nordvik / Sjøfartsdirektoratet

– Per i dag så har vi ikke noen søknad fra stiftelsen, men vi har fått en mail tidligere der de ba om noe informasjon. Vi har svart på dette og de har nok opplevd dette som at vi stiller noen krav, men det har vi ikke gjort.

Det sier Dag Inge Aarhus, kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet.

– Jeg håper vi finner en god dialog og vi ønsker å være løsningsorienterte i tråd med regelverket, legger han til.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark