Natt til søndag 8. mai 2016 klatret tre personer opp på et arbeidstog som sto ved Skarpsno mellom Moelv stasjon og Rudshøgda stasjon på Dovrebanen. En av dem kom i berøring med kontaktledningen og døde av høyspent.

Statens havarikommisjon for transport har gransket ulykken.

«Havarikommisjonen fremmer en sikkerhetstilråding der Bane Nor SF bes risikovurdere sitt interne regelverk og praksis for inn- og utkopling av spenning på kontaktledningsanlegg ved parkering av materiell på åpen linje», konkluderer de i rapporten som nå er offentliggjort.

Feiret skoleavslutning

Mannen i 20-årene som omkom var elev på Arbeiderbevegelsens folkehøgskole Ringsaker. Sammen med medelevene hadde han feiret avslutningen av skoleåret den skjebnesvangre kvelden.

Arbeidstoget eies og ble operert av Baneservice AS på oppdrag for Bane Nor. Denne helgen ble det utført vedlikehold på strekningen mellom Rudshøgda stasjon og Moelv stasjon. Arbeidene ble avsluttet på ettermiddagen 7. mai og skulle starte opp igjen neste morgen.

«Kontaktledningsanlegget var spenningsløst mens arbeidene pågikk, men anlegget var spenningssatt under pausen i arbeidene denne natten», skriver Havarikommisjonen.

Var vakt på stedet

Bane Nors interne regelverk og praksis er at kontaktledningsanlegg spenningssettes når det ikke utføres arbeid. Av den grunn valgte de å bruke en vakt på stedet som skulle ha tilsyn med materiellet.

«Prosjektet hadde utført risikovurderinger, men disse klarte ikke å identifisere faren for strømgjennomgang for tredjeperson, og derav tiltak for å forhindre dette», konstaterer kommisjonen.

Døde momentant

Den forulykkede ble erklært død på stedet av en lege som kom til etter hvert. Han var bosatt utenfor Innlandet.

– Det er en tung dag på skolen. Miljøet er lite og her kjenner alle hverandre. Vår jobb blir å legge til rette for at folk får utløp for de følelsene de har og bearbeidet dem, sa styreleder Are Tomasgard til NRK Hedmark og Oppland.

De to andre personene som var med avdøde ble ikke fysisk skadd.