Nå etterlyser leder for styringsgruppa for Leirin, senterpartipolitiker Ivar Odnes, det statlige engasjementet for flyplassen i Valdres.

Han er ikke direkte overrasket over at hallingene og dermed også Buskerud fylkeskommunen trekker seg fra arbeidet med å sjøsette flyplassen i Valdres som en charterflyplass.

– Vi har hele vegen sagt at regionene ikke kan ta det hele og fulle ansvaret for driften av en sik flyplass, sier Odnes. Det var rigget et treårig prosjekt der en klynge av aktører i Valdres og Hallingdal skulle jobbe for Leirin. Nå kaster Hallingdals klyngemedlemmer kortene, og dermed hopper også fylkeskommunen av.

La ned rutedriften

Samme høst som den blåblå regjeringen overtok i 2013, kom beslutningen om at ruteflytrafikken til Valdres skulle avvikles. I stedet skulle Leirin kunne driftes videre som charterflyplass for å ivareta den trafikken som kommer til Valdres fra blant annet England. I denne løsningen ligger det at staten skal trekke seg ut av driften og overlate dette til lokale kommuner og næringsliv.

Denne løsningen tror ikke Odnes er mulig. For at Valdres fortsatt skal være stedet der blant annet skiturister fra utlandet kan lande i nærheten av sine reisemål, må staten være med, mener Odnes.

Følgelig sier han at det må jobbes videre med å finne løsninger på dette. Et nylig møte med Samferdselsdepartementet ga ingen klare svar. Nå jobber styringsgruppa med å formulere en søknad til Næringsdepartementet.

– Hva mente de?

Odnes spør seg også hva som lå i utsagnene fra blant andre stortingspresident Olemic Thommessen, da han i 2014 gikk ut og sa at Leirin skule skreddersys som charterflyplass og at det måtte finnes støtteordninger for flyplasser som ikke har rutedrift. Odnes mener at dette måtte innebære at overgangen måtte realiseres med statlige bidrag. I 2017 betaler fortsatt staten for driften av Leirin, men ved utgangen av 2018 skal alle statlige bidrag være avviklet.

Må se mulighetene

Ivar Odnes står fast på at Leirin også i framtida kan bidra til stor verdiskapning i fjellregionen. Det at turister kan flys rett inn i Fjell-Norge, og dermed kunne oppleve kort transfertid til sine reisemål, må være et stort fortrinn.

– Det er 103 kilometer fra Leirin til Geilo. Fra Gardermoen er avstanden 228 kilometer, sier Odnes. Derfor tror han at hallingene også i framtida vil se nytten av Leirin.

– Men vi bør også tenke andre retninger. Hvis vi skaffer vinterforbindelser via Valdresflye og Gausdal, vil Leirin være innfallsport til flere andre områder. Det ligger enorme internasjonale markeder der ute, sier Odnes, og nevner blant annet Kina som et voksende marked for norske reiselivsopplevelser.

– Leirin representerer en så stor verdi for Valdres og fjellregionen at vi ikke kan slippe taket i dette uten kamp, sier Odnes.