– Rosa Klæbo-rulleski har blitt så populært, at det ble et krav fra kundene om å produsere en klassisk-modell i tillegg til den opprinnelige skøyteskia. Det har vi nå tatt konsekvensen av, og fra og med i dag er Klæbo Classic i salg gjennom vår nettbutikk og Oslo Sportslager, forteller markedssjefen Morten Iversbakken i IDT i en pressemelding.

Etter at OL-vinneren lanserte sin egen Klæbo-edition rulleski tidligere i år, har interessen blant kunder og publikum tatt helt av. 

– Det er kjempegøy at folk liker rulleskiene vi lager. IDT er best på markedet og sammen tar vi noen steg nå. Spesielt artig er det at så mange barn og unge åpenbart synes det er stas prøve seg rulleski. Det er viktig for rekruttering og helt nødvendig å lære seg hvis du har lyst til å gå fort på ski som voksen. Derfor var det naturlig å møte kravet som er kommet om å produsere enn klassisk rulleskimodell også. Det gjelder jo å lære seg begge stilarter, smiler Johannes Høsflot Klæbo.

 

Hva er så forskjellen på den nye Klæbo Classic og den eksisterende skøyteskia?

Klassiskskiene er for det første lengre og har brede og stabile hjul slik at du har bedre balanse når du skal trene staking. Også har den naturligvis sperre på hjulene slik at det er mulig å gå diagonalgang. I likhet med alle IDTs modeller er også disse skiene lette og svært retningsstabile, forklarer Johannes Høsflot Klæbo i pressemeldingen.

Siden den helnorske innovasjonsbedriften IDT inngikk en samarbeid med 21-åringen om utvikling av rulleski tidligere i år, har salget praktisk talt tatt noen solide Klæbo-klyv.

 

Markedssjef Iversbakken er naturlig nok svært fornøyd med utviklingen:

– Av konkurransehensyn vil jeg ikke ut med eksakt hvor mange par rulleski vi har solgt i 2018, men vi har nok tredoblet i forhold til tidligere år, erkjenner han.

Foruten private samarbeid med Klæbo, Martin Johnsrud Sundby og Ingvild Flugstad Østberg, har IDT hatt en offensiv markedsføring og inngått eksklusive avtaler med det norske ski- og skiskytterlandslaget, samt de svenske- og italienske langrennslandslagene.