– Dette er første gang vi gjennomfører i Larvik, sier en entusiastisk Olav Rønneberg i NAV.

Han har selv lang erfaring som ansatt i utelivsbransjen i Larvik, og kunne bruke sitt kontaktnett for å skaffe arbeidsgivere. NAV samarbeider med Folkeuniversitetet som har designet et eget servicekurs for arbeidssøkende ungdom.

– Formålet er å gi registrerte arbeidssøkere med interesse for servicefaget innen hotell og restaurant en mulighet til å bli kjent med bransjen. Kurset varer i fire intensive uker, og vil munne ut i sommerjobb og mulighet for videre jobb for mange av deltakerne, sier Siv Hjertø i Folkeuniversitetet.

Serverte dronning Sonja

I Folkeuniversitetets lokaler på Elveveien summer det nervøst i fellesrommet. Inne i ett lokale er allerede audition i full gang. Der sitter arbeidsgivere fra Grand hotell, Pica Pica, Oddane Sand camping, Peppes og flere av Staverns utesteder.

Celine Uthuslien Schaper (19) er ferdig med restaurant- og matfag på videregående, men har ikke fått lærlingplass.

– Jeg valgte å ta påbygg, men strøk i ett fag, som jeg må ta opp igjen. Men nå har jeg tenkt å utdanne meg til kjøreskolelærer, forteller hun.

– Jeg har eksamen i servitørfaget, og jeg lærte masse på videregående. Jeg fikk blant annet servere dronning Sonja da hun var på besøk på Thor Heyerdahl videregående, smiler hun.

 

Øvd foran speilet

Nå håper Celine først og fremst at hun kan få en sommerjobb, og helst med mulighet for fortsettelse.

– Er det noe sted du ønsker deg spesielt?

– Peppes, kommer det kontant fra Celine, som bor hjemme i Stavern foreløpig.

– Er du nervøs?

– Ja, jeg har øvd litt på hva jeg skal si, men ikke skrevet noe manus for da blir jeg så avhengig av det. Men jeg har med CV, og så håper jeg det går bra.

Kim Jakobsen (22) dimmet fra militæret i desember etter tjeneste i Indre Troms. Han har jobbet litt hos Borgen Møbler rundt jul.

– Dagene blir ganske lange etter hvert, og jeg føler at jeg blir tappet for energi av å gå uvirksom. Derfor er jeg så glad for muligheten til å ta dette servicekurset og få være med på audition. Det er en stor mulighet for meg, sier han.

Kim har jobbet mye med sin presentasjon.

– Jeg har stått en del foran speilet, smiler han før det er hans tur til å få sine fem minutter.

Spørsmål fra panelet

Celine Uthuslien Schaper er først ut av de to. Hun er forsiktig, leverer ut CV-en sin og forteller kjapt om sin bakgrunn fra restaurant og matfag.

– Jeg vil helst servere, det er det jeg valgte på skolen også, sier hun.

Celine fikk flere spørsmål fra arbeidsgiverne. Blant annet hvor mange språk hun snakker.

– Hvordan takler du vanskelige kunder, spurte en.

Celine forteller om en episode hun har opplevd med en vanskelig kunde. Hun klarte å beholde roen og være høflig, men at hun tok fem minutter for seg selv etterpå.

Kim Jakobsen kommer inn, håndhilser på arbeidsgiverne og forteller at han er en omsorgsfull person som har lært å takle stress i militæret. Han går fram og tilbake og forteller at han ønsker å studere til vernepleier til høsten, og at han gjerne vil ha jobb ved siden av.

Ser etter kroppsspråk

På spørsmål om hva de ser etter, svarer Reidar Jørgensen fra Grand og Pakkhuset:

– Vi ser etter kroppsspråk og øyekontakt, samt holdninger og verdier.

– Glimt i øyet, at de er utadvendte og smiler, er viktig, sier Marte Skjeggrud fra Peppes.

– Enig, sier Janne Friberg fra Skipperstua legger til:

– Jenter er ofte redde for å gjøre feil, så en kan være tryggere på at de gjør sitt aller beste.

Alle legger vekt på å lage gode team, og de var fornøyde med mange av deltakerne på audition.

– Jeg kunne ønsket meg denne audition litt tidligere på året hvis det blir en ny til neste år, og det håper jeg, sier Reidar Jørgensen fra Grand.

 

Skalv innvendig

Etter audition var det mange spente deltakere som lurte på om de ble de heldige.

– Jeg skalv innvendig da jeg sto foran arbeidsgiverne. Jeg følte at jeg var med i Idol, smiler Celine Uthuslien Schaper.

– Jeg var nervøs på forhånd, men følte at jeg brøyt isen da jeg kom inn og fikk kontroll over situasjonen. Jeg var litt skjelven i stemmen, innrømmer Kim Jakobsen.

De fikk beskjed om at ikke alle kom til å få jobb.

– Jeg var sikker på at jeg ble en av dem som ikke fikk, forteller Celine. Men hun har fått mail om at hun kan få sommerjobb på Peppes, selveste førsteønsket hennes.

Kim gjorde også en veldig god presentasjon, og alle arbeidsgiverne ønsket å se mer til ham. Kim fikk sommerjobb på førsteønsket Det Gule Galleri.

– Dette er en vinn-vinn-vinn situasjon, sier Olav Rønneberg i NAV.

–14 av 16 fikk sommerjobb. De som ikke gikk videre, blir fulgt opp videre av NAV, men da innen andre bransjer.