(Tønsbergs Blad)

– Vi ser at det er mange nye seilere i år, og at de er yngre enn før, sier Karl Kjørstad, regattaansvarlig i Kongelig Norsk Seilforening (KNS).

I skrivende stund er det 670 påmeldte båter. Men det blir nok flere.

Flere båter enn i fjor

– Det er snaut 30 mer enn på samme tid i fjor, og vår erfaring er at vi fort får 100 påmeldinger til siste uken. Fristen for å melde seg på er torsdag, sier Linn Krogh Hansen, PR- og kommunikasjonsansvarlig i KNS.

I så tilfelle vil det delta flere båter i årets seilas enn fjorårets som var det siste som hadde Horten som mål.

– I fjor deltok til slutt 642 båter, forteller Hansen.

LES OGSÅ: Ønsker Færder'n varmt velkommen

Flaskehals ved Kanalbrua

KNS har flyttet årets Færderseilas fra Horten til Tønsberg. Målgangen er ved Jarlsø og Husøy. Deretter må båtene sluses inn til Tønsberg ved Kanalbrua. Det er et kritisk punkt.

– Vi har 70 års erfaring fra Færderseilasen ut på sjøen. Men fra Jarlsø og inn er alt nytt for oss. Dette er en flaskehals og et potensielt problem, sier Karl Kjørstad i KNS når han snakker til alle etatene som samlet seg torsdag denne uken for å snakke om sikkerhet til lands og vanns under den kommende Færderseilasen.

– Jeg er spent på hvordan deltakerne opplever å gå inn etter målgang, sier Kjørstad.

Vil ikke ha for mange båter første året

KNS har lagt en nøye plan for hvordan hundrevis av båter skal sluses gjennom inngangen til kanalen i Tønsberg uten at det blir kaos.

– Vi har holdt tilbake markedsføringen, vi kunne ikke tålt 1.000 båter, sier Kjørstad.

– Det er greit at det ikke er for mange båter første året, det er så mange ting som skal prøves ut for første gang, sier Linn Krogh Hansen i KNS.

Planen er å samle opp 70–80 båter i kanalen, blir det flere må de stoppe ved Nes. Deretter vil 40 båter av gangen hjelpes gjennom kanalen når brua er åpen.

550 båter i Tønsberg havn

Inne i havna har KNS beregnet plass til 550 båter.

– Vår erfaring fra tidligere er at 80 til 85 prosent av båtene går inn i havna, resten legger seg til i andre havner eller seiler hjem, sier Kjørstad og tilføyer:

– Mandag 12. juni vet vi mye mer.