Leserbrev Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Etter Debatten på NrK1 forrige torsdag, var det mye som skurret for meg som tilskuer. Jeg merker meg at enkelte forsøker utrope Bjørn Larsen til debattens "vinner". I den sammenheng blir mitt neste spørsmål: Hvordan kåres vinneren? Hvilke kriterier ser man etter?
TV-innslaget er tilgjengelig på nett. Jeg så programmet i reprise, og bet meg merke i hva som stemte med Larsens argumentasjon. Det vil si: Det er vel kanskje lettere å liste opp hva Bjørn Larsen **ikke* snakker usant eller misvisende om i denne saken.
Larsens anførsler gjennom programmet følger nedenfor:
-Larsens påstander om at hverken SAS eller Norwegian er interessert i å fly fra Hauan stemmer ikke.
-Hans påstand og at det bare vil lette og lande små propellfly fra Hauan er usant.
- Hans påstand om at Ranas måte å "kjøpe seg plass i køen på" er "suspekt" er ganske uredelig debatt-teknikk. Særlig når argumentet understøttes av feilslutningen om at flyplassen ikke vil frekventeres av annet enn små fly.
-Påstanden om at alle de syv utredningene viser akkurat det samme er feil. Selvmotsigende nok er det bare den syvende og avvikende rapporten fra Urbanet, som ene og alene blir benyttet som sannhetsvitne fra de mest innbitte Hauanmotstanderne. Hvis alle rapportene viser det samme, hvorfor refereres de ikke til i samme grad?
-Larsens påstand om at Henrik Johansen i 2010 la for dagen at Mosjøen lufthavn Kjærstad måtte legges ned, er en rimelig spesiell anførsel, all den tid Larsen selv har vært den største pådriveren for å legge ned samtlige flyplasser på Helgeland (minus Brønnøysund), i bytte mot en større flyplass. (Dette makebyttet skulle senere resultere i en mindre flyplass lokalisert i Drevja, og man kan jo spørre seg hvorfor Larsen slet og fortsatt sliter med å bli tatt seriøst.)
-Larsens påstand om at Hauan kun er en flyplass for Rana er misvisende og underbygges naturlig nok ikke.
Videre er det jo litt artig at Bjørn Larsen er den som tar til orde for at begrepet "Helgeland" er misbrukt i debatten, all den tid sterke krefter sør og vest om Korgfjellet har forsøkt å gjøre krav på et begrep de bare representerer en liten del av. Det såkalte "Helgeland Regionråd" representerer ikke mer enn 38 % av Helgeland, men like fullt gjør de krav på navnet. Er det noen som har glemt å se seg selv i speilet?
- Larsens påstand om at det bor 2500 færre mennesker i flyplassens nedslagsfelt enn hva det gjør på St.Hanshaugen i Oslo, stemmer ikke - selv ikke med Larsens eget tallmateriale. (Det bor litt over 32 000 på St.Hanshaugen.) Denne påstanden skal uansett få lov til å hvile på den berømmelige tvilen som skal komme tiltalte til gode. Vi gjør alle feil innimellom.
-Påstanden om at "vi" må betale mer for våre flybilletter for at "de skal få lov til å reise billigere fra Mo i Rana" er feil. Som en fotnote er det verd å nevne: Hvem er det som tidligere har subsidiert Widerøes monopol med 100 millioner årlig, som en direkte følge av kortbanestrukturen på Helgeland? Jo. Helgelands befolkning. Hva skjer med prisene når man brekker opp et monopol?
-Påstanden om at melkerutene til Widerøe fungerer som en dagpendlende buss, sier kanskje mest av alt noe om hvor Larsen befinner seg med tanke på hvem som tar regningen for hans flyreiser. Det er en kjennsgjerning at de som argumenterer for at "pris er uvesentlig" i utstrakt grad ikke betaler flyreisene sine selv.
-Påstanden om det koster 990 kroner å fly til Oslo, er sikkert optimistisk nok, men heller ikke dette kartet stemmer med terrenget. Dette er priser som unntaksvis gjør seg gjeldende.
- Enda en gang entrer argumentet om at "12 av 18 kommuner er mot en større flyplass" manesjen. Ikke er det sant. Ikke sier det noe om hvilke tall som befinner seg bak disse påståtte "12 av 18". Og ikke vil Larsen snakke om befolkningsgrunnlag, skatteinngang og verdiskapning i de kommunene som er for en større flyplass. Bildet ville nemlig da bli et helt annet.
Det er mye mer vesentlig for den videre samferdselsdebatten og det har brakt oss til det punktet vi er i dag, hvor Hauan er inne i NTP
- Påstanden om at "flertallet av befolkningen på Helgeland har sagt nei til etableringen av en større flyplass" er heller ikke verifisert.
-Påstanden om at fylkestingsgruppen har sagt et entydig nei til flyplass, vil jeg se dokumentert. Påstanden om at Nordland FrP ikke er hørt stemmer heller ikke.
At man så gjentar usannheten om at "Hauan vil bli en flyplass, bare for Mo i Rana" gjør ingenting med påstandens materielle verdi: Den er fortsatt like usann.
Slik kan Bjørn Larsen holde på i det uendelige. For et utrenet øye, kan det virke som om mannen er både vederheftig og sannferdig. Sannheten befinner seg et godt stykke unna.
Hvem "vant" så debatten? Tja. Jeg skal være den første til å innrømme at Larsen gjorde en tilsynelatende troverdig figur. Særlig for de som ikke kjenner debatten godt nok. Likevel er jeg mer opptatt av at PLUs foregangsmann bestreber seg på å snakke sant. Det er mye mer vesentlig for den videre samferdselsdebatten og det har brakt oss til det punktet vi er i dag, hvor Hauan er inne i NTP.
Dét gjør oss alle på Helgeland til vinnere.