Helse Nord og administrerende direktør Lars Vorland har full tillit til styret i Helgelandssykehuset.

Jøss, er det mulig at Vorland ikke har lest kriteriene fra Staten, og som styret er forpliktet til å arbeide etter?

Nærliggende er det å tro at de 12 ordførerne har tatt direkte kontakt med Vorland og der fått aksept for at styreleder i Helgelandssykehuset Frode Mellemvik skal fremme Hemnes og Leirfjord, selv om staten aldri vil legge milliarder av kroner i et så tåpelig forslag.

Det er ikke lenger mulig å ha tillit til hverken styret i Helgelandssykehuset, eller direktør i Helse Nord Lars Vorland.

Det er tydelig at Løvdahl og de andre 11 ordførerne har brukt skremmetaktikk overfor Frode Mellemvik og Vorland. .Det finnes ingen andre saklige kriterier for å dra inn Hemnes og Leirfjord. Det er tydelig at det er ensidig politisk press som ligger bak, og kan aldri aksepteres.

Det er opplyst fra Knutsen at styret ble utsatt for et uakseptabelt politisk press fra de 12 ordførerne, noe som tydeligvis har virket helt til topps i Helse Nord.

Når direktør for Helse Nord aksepterer at styret i Helgelandsykehuset blir utsatt for politisk innblanding har han utspilt sin rolle som leder, og må derfor finne seg noe annet å gjøre.

LES OGSÅ (+): Helse Nord-direktøren: – Det er ikke lett å enes om en modell med all den støyen prosessen har hatt fra utsiden

Hele prosessen er fullstendig feil i utgangspunktet. Først må styret gå gjennom kriteriene staten selv har utformet for etablering av sykehus. Deretter finner man ut hvor mange mulige kandidater man står igjen med, og som kan oppfylle Statens krav til bygging av nytt sykehus. Hvor er det realistisk at staten vil bruke mange milliarder på nytt sykehus, og som samtidig oppfyller kravene til plassering?

Saken kan ikke sendes ut til høring før det er foretatt grovsortering for å se om noen i det hele tatt oppfyller kravet fra staten.

Slik prosessen kjøres nå så minner dette om et prosjekt som ble meg fortalt av Professor Svein Arne Jessen fra min studietid ved handelshøyskolen BI i 2003.

Han foreleste i prosjektledelse med fordypning i dette temaet, der han gav oss en fantastisk innlevelse i et av sine egne prosjekt, Han fortalte om et av de beste prosjektene han hadde vært prosjektleder for ved kysten av Afrika.

Prosjektet var i regi av NORAD, og gikk ut på å hjelpe lokalbefolkningen med å bygge opp en levedyktig fiskeindustri.

Prosjektet gikk som smurt, men befolkningen kom stadig med hint om NO FISH og ristet på hodet.. Prosjektets eier ble beroliget med at dette var positivt feil da forskere hadde forsikret om at det var masse fisk ved kysten.

Det ble kjøpt inn en kystfiskeflåte og bygd fiskemottak for fisken. Prosjektleder Svein Arne Jessen ble takket for en fantastisk innsats i prosjektfasen.

Etter en stund viste det seg imidlertid at fiskebåtene ikke fikk mere fisk.

Problemet var at fisken ikke oppførte seg som fisken i Lofoten der den kom inn til kysten for å gyte år etter år. Når fisken var fisket opp i dette området var det mer eller mindre tomt for fisk. Det som ble stående etter dette prosjektet var tomme bygninger og en kystflåte som måtte selges da det viste seg at det var NO FISH-. Men isolert sett var prosjektet fantastisk godt gjennomført, og oppdragsgiver NORAD fikk nøyaktig det de ba om.

LES OGSÅ (+): – Det er ingen tvil om at det også i framtida skal være sykehus i Rana

Kriteriene staten har lagt til grunn for å bygge felles sykehus utelukker alle andre steder enn Mo i Rana. Noe annet er å føre innbyggerne på Helgeland og ikke minst staten bak lyset, og blir på mange måter like håpløst som prosjektet til NORAD i Afrika.

Hovedsykehuset kan med andre ord ikke ligge andre steder enn i Rana da hovedkravene fra staten er knutepunkt for infrastruktur med fly og jernbane, og at det må være etablert i en by eller i by nære områder for å kunne rekruttere tilstrekkelig med fagfolk..

Det er i dag bare propellfly i Vefsn og Sandnessjøen, og det kan aldri bli noe annet der heller. Overføring av akuttpasienter til spesialister i Bodø eller Tromsø må skje fra en flyplass som vil bestå også i fremtiden, og som kan ta ned moderne jetfly. Man kan også tenke seg at spesialister kommer til Rana og Hauan i kortere perioder. Priseelastisitet knyttet til at personer velger det beste og billigste flytilbudet vil legge ned driften i Mosjøen og endre driften på Stokka, eller at den også der blir lagt ned på sikt. Dette vil skje uavhengig av hva man måtte mene om flyplass.

Styret i Helgelandssykehuset har derfor kun en oppgave når de har snublet seg frem til svaret som hele Helgeland vet svaret på allerede. Infrastruktur og planmessig arbeid for å finne best mulige løsninger for å minske avstanden mellom Vefsn, Sandnessjøen og Mo, slik at man lettes mulig kan komme seg til Rana.

Et Sykehus i Leirfjord er så bak mål at det fortjener ingen kommentar ut over at det vil være betydelig enklere og billigere å satse på jernbanespor helt til Sandnessjøen, slik at de kommer seg raskere til sykehuset på Mo.

En trailer i full fyr i Toventunellen vil kunne stenge tunellen i flere mnd, og dermed var den ideen død.

Sykehus i ingenmannsland i Hemnes kommune på Bjerka betyr at hele Helgeland må ut å reise for å komme seg til sykehus. Samfunnsøkonomisk er jo ikke det en forsvarlig tankegang. Slipper over halve Helgeland å reise til sykehus er det udiskutabelt hvor et sykehus skal etableres. Selvsagt er det i Rana. Når vi i tillegg leser kravspesifikasjonene for etablering av sykehus så er svaret udiskutabelt.

Det styret i Helgelandssykehuset må konsentrere seg om er lokaltog, og hvordan de kan sikre høy frekvens til og fra Rana med tog.

Bjørn Bergersen

Sett deg inn i sykehussaken med vår spesialutgave (+)