Det er en kjent sak at mange bruker parkeringsplassen ned mot Årnes brygge i stedet for pendlerparkeringen til Bane Nor, som koster 100 kroner i måneden.

Tirsdag morgen klokken 07.30 møter vi en pendler som ønsker å være anonym. Hun forklarer at hun setter bilen sin på parkeringsplassen fordi hun synes pendlerparkeringen er for dyr.

– For meg blir det prinsipielt. Jeg betaler allerede altfor mye, 2400 kroner, for å reise til og fra Oslo for et tog som ikke kommer når det skal. Så skal jeg i tillegg betale for parkering.

Da hun kjører inn på plassen er hun blant de siste som får parkert. Den var da nesten full.

Når Raumnes senere besøker parkeringsplassen, ser vi også biler som har blitt satt på gressplenen.

Får sympati

Hun møter sympati fra ordfører Tove Nyhus. Hun uttrykker sympati for de frustrerte pendlerne som velger å parkere gratis på sletta ved båthavna og viser til uttalelsen fra pendleren om at dette for henne har blitt en prinsippsak, når det er så dyrt med månedskort og togene ofte er forsinket.

– Jeg er helt enig i det hun sier. Denne saken kan ses fra to perspektiver. Man kan si at 100 kroner i måneden er en ubetydelig sum. Men man kan også se at det ikke er mye penger for Bane Nord heller. Så hvorfor denne regelen? Det virker helt absurd slik det fungerer nå. De reserverte parkeringsplassene står stort sett tomme, mens grusplassen og gressplenen blir brukt, noe som skaper kaos. Vi kan ikke fortsette slik. Vi har faktisk diskutert dette og konkludert med at det må gjøres noe med det her fra Bane Nords side. Mitt forslag er å fjerne den der 100-lappen. Det skaper bare irritasjon og rot, og kan umulig generere noen inntekt for dere.

Bane Nor svarer

Bane Nor er ikke enige i kritikken.

– På Årnes stasjon tilbyr Bane NOR parkering til pendlere med månedsbillett som koster 100,- pr. måned. Dette anser vi som en god pris for pendlerne, og denne løsningen benytter vi på flere pendlerparkeringer rundt om i landet (med noen unntak), sier kommunikasjonsrådgiver Christina Balteskard Bottolfsen i Bane Nor, som mener gratisparkering kan føre til problemer for pendlerne.

– Hvis vi gjør parkeringsplassen gratis, er det risiko for å flytte alle bilene i sentrum til våre plasser, og en konsekvens er at reisende med tog ikke vil få plass når de kommer til stasjonen. Det er nettopp derfor vi innførte betaling i sin tid.

– Vi forstår at noen synes det blir for mye å betale for å parkere når man allerede må betale mye for å pendle, men det er et sammensatt bilde, og vi ønsker å kunne gi et godt parkeringstilbud til våre reisende, sier Balteskard Bottolfsen.

Vil ha parkeringsbøter

Blant de som har engasjert seg i saken er eiendomsinvestor og Fremskrittspartipolitiker Jan Bråthen. Han hevder han ikke engasjerer seg ut fra egne næringsinteresser, men fordi han mener at parkeringskaoset på Årnes rammer næringslivet i bygdesenteret.

– Jeg mener det kanskje er på tide å håndheve parkeringsreglementet som allerede er vedtatt i Årnes sentrum, spesielt siden Bane NOR sin parkering også koster penger. Hvis man ikke betaler eller overholder dette, må man bli bøtelagt. Jeg setter pris på at Bane NOR tar ansvar for sine kunder. Hvis jeg hadde en butikk i Årnes sentrum, ville jeg være opptatt av pendlerparkering, sier Bråthen.

– Jeg vet jeg får kritikk for å si dette

Han uttrykker samtidig forståelse for hvorfor folk i dag velger å bruke parkeringsplassen ved brygga, som egentlig er ment som parkering for de som bruker området til fritidsformål, som en båttur på Glomma eller langs elvestien.

– Det er den rimeligste og mest praktiske løsningen. Det er naturlig at pendlere og andre og parkerer ved parkeringsplasser i Årnes sentrum, ved brygga eller andre steder, sier han og fortsetter:

–Jeg mener kommunale parkeringsplasser bør ha parkeringsavgift. Da jeg jobbet som ambulansesjåfør og parkerte på Ullevål, kostet det 500 kroner. Sånn bør det være for andre som jobber i bygdesenteret og det er arbeidsgivers ansvar, mener Bråthen, som har blitt rik på å kjøpe eiendommer for videresalg med profitt.

– Jeg vet jeg kanskje får kritikk for dette, men jeg mener det er riktig å si det.

– Går du ut med dette nå fordi du har næringsinteresser i bygdesenteret?

– Jeg har ingen næringsinteresser, men jeg ser hvor utfordrende det er for næringsdrivende når parkeringsplasser blir opptatt av pendlere. Jeg har ingenting imot pendlere; de er bra for utviklingen. Men vi må regulere det, og det er Bane NOR som styrer sitt område.