Det er like pinlig å være nordmann hvert år i januar når man ser hvor lite begrep vegmyndighetene har når det saltes i dette kalde og lette snøværet på Østlandet som normalt ville vært upronormative å håndtere Uten salt.

Nå forsøkes å rette opp i dette med «litt for sent» å kjøre på varmt vann med sand som «plaster på såret». Varm sand (u. fritt vann) er flott å bruke på snø/isdekke der trafikken lager glatte soner, slik som kryss, rundkjøringer etc.

Hvit veg-strategi:

Snøen er best å håndtere i naturlig tilstand, det vil si å la den være tørr, når det er -2 grader eller kaldere. Dette har vært tilfelle i desember, januar og februar på Østlandet slik været har vært de siste årene. Lengre øst og innlandet nordover kan Hvitveg-strategi forlenges med opptil 2 måneder. Dette forutsettes av stabil kulde og relativ tørr luft.

Med min unike erfaring fra vegvedlikehold, vinterrally, tungtransport og trailersjåfør samt bilmekaniker/tekniker tør jeg å uttale meg så sterkt.

- Jeg har registrert enorme ødeleggelser på kjøretøy på grunn av denne metoden å forvalte vintervegene våre. Det er også et stort misbruk av vegmidler som skattebetalerne strever med å betale inn til staten.

Miljø:

Store Miljøbesparelser kan oppnås ved at vegmyndighetene begynner å stillle krav til oss som kanskje aldri har kjørt på snødekket veg.

Rengjøring av vinduer og lykter:

Hvis hver bil som pendler inn til for eks. til Oslo, bruker 1 liter spylevæske hver vei, vil det på 20 000 biler brukes 40 000 l spylevæske hver dag på grunn av saltingen.

Bilvask: 20 000 biler som vaskes med varmt vann + kjemikalier 2 ganger i uken et et betydelig bidrag til CO2-regnskapet (Spesielt nå som vi importerer kullkraft).

Brøyting: Våt snø er opptil 50 ganger tyngre å fjerne enn løs, usaltet snø. I tillegg vil all nedbør som snø feste seg til vegbanen i stedet for å blåse vekk av trafikk-vind (drag).

Sikkerhet og framkommelighet: Anslagsvis oppstår det 70 % flere trafikkulykker På grunn av sørpeplaning (snurring) og at bilvinduer, speil og lykter er gjengrodd av saltblandet gjørme. I tillegg er sikten i skumring og mørke redusert med 2-300 % sammenlignet med vinterveg og hvitveg-strategi.

Tips til de som har lyst til å prøvekjøre en vegstrekning med hvitveg-strategi, ta en tur på E16 mellom Nannestad og Lunnertunnelen (som er stengt). Legg gjerne skiene i bilen, så får du luftet hodet og lungene samtidig.

Erlend Edvardsen, vinterveg-forkjemper, Viken fylke