Det viser en ny undersøkelse.

Det britiske forbrukermagasinet Which? har hatt en gjennomgang av 850.000 ankomster ved 25 britiske flyplasser i 2016 for å vurdere flyselskapenes punktlighet. Punktligheten til 35 selskaper er analysert.

Undersøkelsen viser at 26 prosent av ankomstene på britiske flyplasser er forsinket med mer enn 15 minutter over oppsatt reisetid.

Det canadiske flyselskapet Air Transat er minst punktlig, ifølge undersøkelsen, med hele 45 prosent forsinkede ankomster. Icelandair havner på en annen plass med 44 prosent forsinkelser, mens Norwegian havner på tredje plass med 40 prosent forsinkede ankomster på britisk jord.

35 flyselskaper er med i undersøkelsen. I snitt er 74,19 prosent av ankomstene punktlige. Norwegians punktlighetsrate er på 59.86 prosent, ifølge undersøkelsen.

Norwegian erkjenner at punktligheten inn til Storbritannia ikke har vært god nok.

– God punktlighet er svært viktig for Norwegian og er noe vi jobber kontinuerlig med. Punktligheten inn til Storbritannia har dessverre ikke vært god nok, og vi har satt inn tiltak for å bedre den, blant annet ved å jobbe tettere med bakkepersonell. Når det er sagt kan flyforsinkelser forårsakes av en rekke faktorer utenfor flyselskapers kontroll som vær, streiker og kapasitetsbegrensninger på aktuelle flyplasser, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Tonje Næss, til Nettavisen.

Norwegian vil ikke oppgi noe tall på passasjerer som reiser til Storbritannia med flyselskapet.

– Men det jeg kan si er at Storbritannia er et av de mest populære reisemålene fra Skandinavia og er et viktig marked for Norwegian, sier Næss.

KLM er det mest punktlige flyselskapet med bare tolv prosent forsinkede ankomster ved britiske flyplasser. Billigflyselskapet Ryanair hadde en score på 22 prosent. (ANB)