Som kjent har Høyre i Sarpsborg hele tiden konsekvent og ufravikelig arbeidet for den rette linje for dobbeltsporet gjennom Østfold. Tidlig i vår ble det klart fra samferdselsdepartementet at dette ikke ville kunne være en farbar vei. InterCity løsningen ble endelig vedtatt. Som folkevalgte har vi da to alternativer. Vi kan akseptere bestemmelsen og legge alle krefter til for å minimere de negative konsekvensene for byen vår, samtidig som vi aktivt søker gode løsninger slik at det endelige resultatet blir positivt. Eller vi kan protestere for all verden ved hver anledning for å vise hvor ille dette ble siden flertallet ikke hørte på oss. Det første alternativet er god Høyre politikk, vi tar ansvar og flytter fokus til å gjøre det beste ut av situasjonen, selv om vi er i opposisjon. Protestlinjen er ikke samfunnsnyttig, den fremelsker negative følelser og er opportunistisk i sin natur.

I trasékampen fram til stasjonsområdet som ble lansert i Sarpsborg Arbeiderblad den 15. mai har vi i Høyre lenge vært aktive og vi er enig i at de to alternativene som skal utredes for kryssing under E6 skal være 4b og 5c, altså de to nordligste alternativene som begge til slutt ender opp under Vogts vei. Vi er også enig med Svein Larsen i Arbeiderpartiet at det valgte sporet i utstrakt grad skal legges i kulvert. På denne måten blir konsekvensene og barriereeffektene minst. Kanskje vi til og med kan redde Lande skole! Her har vi altså en konstruktiv tilnærming hvor byens to store partier kan enes. Det er viktig fordi vi må regne med motstand fra Bane Nor, særlig på kulverten.

Broen over Glomma får store konsekvenser og her er Høyre i virkelig kamphumør for å få den beste løsningen. Tre alternativer har i utgangspunktet blitt forprosjektert:

Syd: Vil i hovedsak gå langs dagens spor, rett over fossen. Dette får konsekvenser for fossen som vi ønsker skal bli en x-faktor for byen vår. Vi ønsker rett og slett å senke trafikken over fossen og åpne den opp til rekreasjon og turisme. Det er Nord-Europas mest vannførende foss og et smykke for byen.

Midt: Dette sporet vil skåne Olavsvollen, men det vil bli tragisk for Tarris og området rundt. Brokonstruksjonen kan også forstyrre vannstrømmen i Glomma slik at det får en negativ effekt for kraftverkene.

Nord: Problemet er at dette ikke er nord nok. Det vil være ødeleggende for Olavsvollens nordre del og kan derfor overhodet ikke aksepteres.

Høyre ønsker derfor en løsning nord for nord. Rett og slett så langt nord som det er praktisk mulig å komme. Vi vet også at mange andre folkevalgte er enig i at dette vil være den beste løsningen. I flere møter har vi presset hardt på for at nord for nord også skal vurderes. Det gledelige er at vi nå har fått gjennomslag for slike vurderinger. Bane Nor og administrasjonen i Sarpsborg har lovet politikerne å arbeide seriøst med en slik vurdering og beregning. Vi venter i spenning.

Det er ikke til å stikke under en stol at en nord for nord-løsning også vil bli krevende. Den må ta hensyn til Borregaards deponi. Dessuten vil toget måtte svinge krapt ut fra stasjonen hvis en ønsker at den skal ligge akkurat nøyaktig der den har ligget i over 125 år.

Høyres forslag er derfor at vi også skal vurdere å trekke stasjonen litt tilbake og/eller forandre retningen på den litt slik at det muliggjør en nord for nord bro på en naturlig måte. Dette spørsmålet er viktig, og her må Høyre kjempe godt for å få med seg andre på laget.

Stasjonens endelige plassering vil få stor betydning for sentrumsutviklingen. Det er ikke tvil om at den moderne byen vil utvikle seg positivt rundt et slikt knutepunkt. Vi mener derfor at det også er positivt å trekke stasjonen tilbake mot bryggeriet eller Peterson, for da vil sentrumsutviklingen med større tyngde komme nærmere torget.

Dette blir en lang og hard kamp. Nå er det viktigere enn noen gang at gode krefter i byen og i politikken er konstruktive og trekker sammen. Vi har fått en avgjørelse om at dette er veien vi skal gå og da må vi gjøre det beste ut av det. Det blir ikke lett, men proteststormens tid er over.