– For å få gode resultater er det viktig at nok syklister vil være med på dugnaden, sier areal- og samfunnsplanlegger Jørgen Amos Ruud i Sarpsborg kommune til Sarpsborg Arbeiderblad.
Politikerne har denne våren vedtatt en stor plan for hovedsykkelveier i Sarpsborg og Fredrikstad. Denne kommer i tillegg det nettet av gang- og sykkelveier, samt sykkelfelt som allerede er bygd.
Finner ofte snarveier
– Det er ikke dermed sagt at det er disse veiene syklistene alltid tar. Ofte finner de snarveier og lure løsninger. Det er det vi nå skal forsøke å analysere gjennom dette spesielle prosjektet.
- Les også: Har funnet penger til sykkelsti
Jørgen Amos Ruud mener det er viktig å få registrert atferden til syklistene. Blant annet for å finne ut hvilke løsninger som velges i kryss.
Datainnsamlingen skjer ved hjelp av en app og vil foregå i juni. Appen kartlegger rutevalg, og valg av transportmiddel. Dataene som samles inn vil brukes til å kartlegge reiseatferd og rutevalg. Disse blir igjen anonymisert og framstilt på kart.
Kan finne forbedringer
– Disse kartene vil danne grunnlag for å identifisere hovedkorridorer. Dessuten får vi svar på snarveier og forbedringsmuligheter i det framtidige sykkelveinettet.
Les også: Miljøgate med sykkelvei på to sider
Areal- og samfunnsplanleggeren i Sarpsborg kommune peker på at det på enkelte traseer holder å åpne litt i et gjerde eller gjøre andre små tiltak som forenkler hverdagen til syklisten.
– Det er ikke alltid at flere kilometer med gang- og sykkelvei er den eneste løsningen. Kanskje vi bare trenger å legge til en liten snutt på 30 meter for å få til positiv forbedring, uten at vi vet om disse stedene i dag, sier Jørgen Amos Ruud, som håper sarpingene melder seg på.
Så langt har rundt 200 lastet ned appen. Målet er å få med nærmere 300 syklister i Nedre Glomma.
Transportøkonomisk Institutt har for øvrig tilsvarende opplegg med sykkeltelledugnad flere steder i landet.