America's Cup 2017

Likt mellom Sverige og Japan

Første dag med semifinale ble svært spennende for tilhengere av Artemis.

Publisert Sist oppdatert
RASK. New Zealand startet seilasen med 44 knop.

Det var frisk vind på Bermuda, 14-16 knop. Regattaen ble satt i gang med at Emirates Team New Zealand kom bedre ut fra start enn Land Rover BAR, og satte toppfart på 44 knop mot første bøye. Det er den raskeste hastigheten vi har sett så langt.

Utstyrsproblemer

New Zealand økte forspranget på lensen, og virket suverene. Det engelske laget gikk for en splitt og valgte andre banehalvdel på kryss. Etter få sekunder så vi at noe var galt.

– Vi hørte et kraftig brak, og skjønte at det var noe som var røket. Det galt å holde båten mest mulig sammen, sa Ben Ainslie etter hendelsen. Han er skipper, rormann og lederen av laget.

Det var armen som kontrollerer vinkelen på vingmasten som røk. Det kreves en omfattende reparasjon. Det engelske laget vil i dag bruke sin reservevinge. De hadde ingen mulighet til å seile i andre seilas i går, noe som førte til to seilere for Emirates Team New Zealand.

Det er første gang en båt har brutt på grunn av utstyrsproblemer. USA måtte inn å bytte ror like før start, men ellers har det vært få problemer på så avanserte båter. 

Startet bra

Artemis vant starten mot Japan, men seilte ikke like lavt på lens, og måtte jibbe to ganger. Dean Barker på SoftBank Japan seilte smartere. De klarte seg med en jibb, og kom på styrbord banehalvdel på første kryss. Her hadde de styrbord halser da de møttes, og tok ledelsen. Den bare øke utover i seilasen.

Artemis har vunnet begge innledende mot Japan, og er sterke i frisk vin, men under første seilas i semifinalen, virket det som at de hadde fartsproblemer.

Kom tilbake

I andre seilas vant Japan starten, og det virket som at løpet var kjørt for andre seilas. Men Artemis spiste seg inn på lederen mot 4. rundingsmerket. En dårlig jibb hvor Dan Baker falt mens han løp mellom skrogene førte til et stort tap.

Siste kryssen har Artemis heldig med vindvinklen, og seilte mye høyere. Det svenske laget la layline perfekt, og rundet ført, og økte ledelsen inn mot mål.

 

1-1: Svensken vant andre seilas, etter fartsproblemer og svak taktikk i første.