Høyre i Østfold synes det er strålende om Regjeringen kan og vil legge inn 23 friske milliarder kroner til fylket vårt.

Hvor Ap og Sp har tenkt å ta pengene fra, og når de kommer, er vi for så vidt spente på. Men …

I stedet for å bruke alt på cirka 15 km nytt IC-jernbanespor fra Råde til Fredrikstad, et tiltak som tydeligvis Jon-Ivar Nygård og Ap/Sp mener er det som løser Østfold største utfordringer, vil Høyre heller bygge nye Østfold 2.0 basert på kompetanse, mer utdannelse og moderne videregående skoler - i tillegg til nødvendige samferdselsløsninger som kommer hele fylket til gode.

Det vil igjen kunne være med på å snu noen virkelig negative levekårskurver.

Fylkestingsgruppen i Østfold Høyre setter altså spørsmålstegn ved om det er samfunnsøkonomisk forsvarlig å bruke svimlende 23 milliarder kroner på cirka 15 km jernbane mellom Råde og Fredrikstad for å spare 4 minutter kjøretid. En slik gevinst kan oppnås på flere måter, f.eks. ved bygging av krysningsspor.

Vi opplever i den framlagte NTP at de de største samferdselsflokene i Østfold settes på vent, eller svekkes.

I den nylig fremlagte Nasjonal Transportplan (NTP)finnes det knapt beskrevet eller satt av midler til:

  • vedlikehold og opprusting av fylkesveier, spesielt til større og nødvendige utbedringer av de bruene som Staten overdro til fylkeskommunen i 2011
  • å løse riksvei 19-floka gjennom Moss (den viktigste tverrforbindelse for person- og godstrafikk mellom sørvest- og øst-Norge)
  • å ferdigstille E18-Retvedt – Vinterbro (gjenstående 15 km av hovedstamveien Oslo – Stockholm – og en del av Ring 4-konseptet rundt Oslo)
  • å dekke nødvendige kostnader for å opprettholde kollektivtrafikken med buss i fylket
  • å få i gang persontog på østre linje de 23 km mellom Rakkestad og Sarpsborg (eller øke frekvensen med tog i timen Mysen - Oslo S, og helst videre Skøyen)
  • å utrede grensekryssende jernbansatsinger til og fra Sverige

HØYRE SIER GJERNE JA 23 MILLIARDER I «ØSTFOLD-PAKKE», MEN VIL i SÅFALL BRUKE DE ANNERLEDES:

Med et eller to krysningsspor når vi det samme målet: vi vil enkelt få en styrket og stabil frekvens på 2-4 tog til og fra Fredrikstad i timen, og to tog i timen videre til Sarpsborg og Halden.

15 km dobbeltspor mellom Råde og Fredrikstad vil også bety store terrenginngripen, i det vi vet er svært krevende grunnforhold og med mange års anleggsarbeid (ref erfaringer fra Moss) - og kanskje flere år «buss for tog». Høyre mener derfor dette kan gjøres enklere.

Den framlagte NTP’ene gir i tillegg i realiteten få svar på hvordan vil løser våre nasjonale klimamål.

Vi savner også synliggjøring av den nye sikkerhetspolitiske situasjonen.

Hvorfor inviteres det ikke til nye og raske utredninger for mer tog mellom Østfold og vårt naboland, nylig NATO-medlem, Sverge?

Planene ligger der, også på alternativer til tradisjonell statlig finansiering – men dagens Regjering omtaler knapt grensekryssende jernbane.

Vi er klare for å ta debatten om prioriteringer i fylket ditt, Jon Ivar.

OPPSUMMERT

til debatten inn mot Stortingets endelige vedtak av NTP i juni: For de 23 milliarder kunne vi løst:

  • Kjøkøysund bru på Hvaler-sambandet
  • Kanalbrua i Moss
  • E18 Retvet-Vinterbro
  • RV19 gjennom Moss
  • En styrking av bypakka Nedre Glomma (inkl nye broer)
  • Nye krysningsspor mellom gjennom hele Østfold til Halden – med tanke på flere tog, inkludert godstog, både på østre og vestre linje
  • Økt kollektivsatsing ved f.eks. å tilføre 200 millioner kroner pr år. Nå står vi i fare for å måtte redusere busstilbudet i hele Østfold, også kveldstid og i helgene.
  • I stedet burde vi redusere prisene og øke frekvensen, slik transportaktørene anbefaler – og har et konkret opplegg på. Dersom vi kutter i busstilbudet nå, kommer passasjerene neppe tilbake.

Hilsen Thor Hals, Erik Unaas og resten av Høyres fylkestingsgruppe