[Nettavisen]  Før påske i år hadde både Kiwi og Coop lovet at de ikke vil starte priskrig på smågodt til påsken, slik de gjorde i fjor. 

Mandag har imidlertid alle lavpriskjedene, Rema 1000, Kiwi, Coop Extra og Coop Obs, redusert prisene på smågodt til 6,90 pr hektogram, halvparten av normal pris. 

Kiwi bekrefter at de har satt ned prisen, men at det ikke var de som startet.

– En konkurrent satte ned prisen til 6,90 kroner i dag, og da satte vi ned prisen tilsvarende, sier kommunikasjonsjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til Nettavisen. 

Hun understreker at kjeden først sørget for å senke prisen per beger sunt smågodt til 6,90 kroner.

– Kiwi jobber for å være billigst på alle varer, enten det er fisk, frukt, grønt eller smågodt, sier hun. 

LES OGSÅ: Test av påskegodt-nyheter: – Burde ikke vært lov å selge disse

Ikke en priskrig

Etter hva Nettavisen erfarer, var det Coop Extra som var først ute av de tre store lavpriskjedene med å kutte. Selskapet satt ned prisen på smågodt mandag som en del av en kampanje inn mot påsken. 

Selskapet har tidligere lovet at de ikke vil starte priskrig på smågodt, og kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop insisterer på at dette heller ikke er en priskrig.

LES OGSÅ: Motsatt svenskehandel

– Dette er ikke en priskrig, men en vanlig kampanje inn mot en høysesong. Men setter konkurrentene ned prisen ytterligere, vil vi følge etter, sier han.

Heller ikke Rema 1000 sier at de vil kutte prisen ytterligere.

– Dersom prisen på smågodt fortsetter å gå nedover vil også vi vurdere prissettingen underveis, men Rema 1000 kommer ikke til å være den kjeden som initierer at prisen på smågodt reduseres ytterligere, uttaler Rebecca Ophus i Rema 1000.

Ifjor ble smågodtprisene kuttet til 2,90 kroner pr hektogram.

 

Kutter prisen på kjøtt

Også andre produkter har blitt billigere i anledning påsken. Rema 1000 har også annonsert i helgen at de innfører 30 prosent på lammekjøtt, grillmat og pålegg fra Solvinge og Nordfjord gjennom påsken.

Extra svarer med tjuvstarte sin sedvanlige 3 for 2-kampanje på grillmat.

– Extra har lovet kundene alltid å følge konkurrentene på pris, samtidig som vi aldri skal gå ned på det store utvalget. Vi kommer til å kjøre våre planlagte kampanjer også i påsken. Det er meldt fint vær over store deler av landet og for mange vil grillsesongen begynne. Vi har derfor blant annet 3 for 2 kampanje på den prisbelønnede grillserien vår, sammen med kampanje på en rekke sunne produkter, sier Extras kjededirektør Christian Hoel.

LES OGSÅ: Harryhandler du? Du sparer enorme summer på disse matvarene

Kiwi sier at de ikke vil komme med et mottiltak til kjøttkampanjen til Rema.

– Vi styrer ut fra vårt konsept og våre planer, så får konkurrentene kjøre sine kampanjer. Vi fortsetter å tilby frukt og grønt med 15 prosent bonus til alle med KIWI PLUSS, samt en prosent på alle andre dagligvarer. Samtidig presser vi prisene selv og følger prisutviklingen hos konkurrentene. Kiwi slåss for å ha lavest pris i hylla på alle varer, sier Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi. (ANB)