Den danske orgalvirtuosen Daniel Bruun (34) viser virkelig hvor fantastisk den franske orgellitteraturen er. I likhet med de kompositoriske tildragelser fra komponistene Ermend Bonnal, Jean Roger-Ducasse, Louis Vierne, Pierre Cochereau og Maurice Duruflé, sprudler det av vellyd fra det fantastiske orgelet i Århus domkirke. Orgelet har 89 stemmer og Frobenius-orgelet er dermed det største kirkeorgelet i Danmark.

For denne anmelderens ører er det Roger-Ducasses «Pastorale» som virkelig skaper den store interessen. Bruun sier selv at dette er ett av det 20. århundrets mest oversette mesterverk - og det er lett å gi ham rett i det, for maken til klangbehandling denne komponisten legger for dagen skal man lete lenge etter.

CD'en innledes med Ermend Bonnals «Paysage Euskariens» fra 1930, som er tre stemningsfulle musikalske landskapsbilder fra det franske Baskerland. Og i siste satsen er det bare å gi seg over. Her kommer orgelets mange stemmer virkelig til sin rett. Dette er stor musikk - intet mindre!

I «Scherzo» av Louis Viernes får Daniel Bruun virkelig vist fram at han er en teknisk begavelse på orgelet. Dette lille stykket som er hentet fra Viernes sjette orgelsymfoni setter både utøver og lytter skikkelig prøve - for her brytes det meste innenfor god «orgelkotyme».

«Berceuse» av Pierre Cochereau er en hyllest til Vierne, sprekkfull av sitater og en nyteles å lytte til, og avslutningsvis spiller Daniel Bruun Maurice Duruflés «Suite» op.5, med den berømte og kraftfulle «Toccata i h-moll».

Joda, denne platen er av det særs gode slaget og bør finnes i en hver orgelentusiasts musikkhylle.