Det er en stemningsfull plate Vegard Landaas og Anders Eidsten Dahl har skapt. Den ene perlen etter den andre triller ut av høytalerne. Her har man valgt et knippe med noen av musikkhistoriens flotteste arier, som strekker seg fra barokk-komponisten Alessandro Marcello til nålevende, norske komponister og arrangører. Geirr Tveitts «Velkomne med æra» innleder platen - spilt med varme og en særs lydhør organist som akkompagnatør setter en stemning som varer platen ut. Vegard Landaas sitt saksofonspill er av det nydelige slaget. Det er vakkert og varmt spilt, men en nydelig intonasjon. Riktig så lekkert blir det i en vakker tolkning av Oskar Lindbergs «Gammal Fäbodpsalm från Dalarne». Det er også på sin plass å fremheve Rolf Wallins «Elegi» og Helge Hurums bidrag på denne innspillingen.

---

En «arie» er en solosang, gjerne med orkester-akkompagnement. Men «arie», «aria», «arietta» kan også ha en videre betydning. Komponister har opp igjennom musikkhistorien brukt tittelen på instrumentalmusikk med uttrykksfulle, vakre melodier. Mange av stykkene på platen «Aria» er ikke originalskrevet for saksofon og orgel, men arrangementer av melodier, «arier». Felles for musikken er dens sangbare, melodiøse kvaliteter i et stort musikkhistorisk spenn; fra Bach og norske folketoner til romantisk musikk og filmmusikk. Noen av stykkene er velkjente for et større publikum, andre stykker lar seg høre for første gang forbesetningen saksofon og orgel.

Vegard Landaas avla diplomeksamen ved Norges musikkhøgskole i 2000, som den første med saksofon som hovedinstrument, og har høstet strålende kritikker for sine solokonserter. Han er jevnlig solist med både orkestre, kor og korps og har i tillegg vært produsent på en rekke plateinnspillinger med klassiske artister.

Anders Eidsten Dahl er utdannet kantor og pedagog ved Norges Musikkhøgskole. Han har siden 2001 arbeidet som organist i Bragernes kirke i Drammen. Eidsten Dahl har en aktiv utøverkarriere som solist og kammermusiker i inn- og utland, og har utgitt flere soloplater.